Παρασκευή 22 Μαΐου 2009

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΙΣ ΠΤΟΛΕΜΑΙΔΑΣ

ΜΟΤΟ-ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ moto adventures


BARRA PARTY


ΜΟΤΟ-ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ moto adventures

BARRA PARTY

ΛΑΒΑΜΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει. Ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Νέσσωνος και οι τοπικοί φορείς σας καλούν στο Barra Party που θα γίνει στις 6 Ιουνίου 2009 με πολύ μουσική, τραγούδι, δραστηριότητες. Υπόσχεται σε όλους όσους θα παρευρεθούν εκεί να περάσουν ένα αξέχαστο Σαββατόβραδο.

Το Σάββατο 6 Ιουνίου 2009 ετοιμαστείτε να συμμετέχετε μαζί μας στο Barra Party . Το party θα ξεκινήσει στις 6:00 μ.μ. με δραστηριότητες και μουσική από τοπικούς dj's.

Στις 9:30 μ.μ. θα εμφανιστούν οι Six Degrees ένα συγκρότημα φοιτητών που σκοπό έχουν να μας απογειώσουν με ελληνική αλλά και ξένη ροκ και ελαφριά ροκ μουσική.


Για το αποκορύφωμα της βραδιάς μαζί μας θα είναι το συγκρότημα των ONIRAMA που θα τραγουδήσουν δικές τους επιτυχίες αλλα και επιτυχίες άλλων καλλιτεχνών.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

http://www.barraparty.gr

Παρασκευή 15 Μαΐου 2009

Βασικά μαθήματα για αναβάτες (ΜΕΡΟΣ Α)

ΜΕΡΟΣ Α



ΜΟΤΟ-ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ moto adventures




Ατομικός Προστατευτικός Εξοπλισμός
Ο προστατευτικός εξοπλισμός έχει πολλούς σκοπούς, περιλαμβάνει το να παρέχει άνεση, αυξημένη ορατότητα, και προστασία. Ο προστατευτικός εξοπλισμός μοτοσυκλέτας σε βοηθά να νιώθεις άνετα και παρέχει ορατότητα άν έχει έντονα χρώματα και ανακλαστήρες. Επίσης, ο προστατευτικός εξοπλισμός μπορεί να παρέχει προστασία από στα στοιχεία σε όλες τις οδηγικές συνθήκες, και σε περίπτωση σύγκρουσης, μπορεί να αποτρέψει ή να ελαττώσει τραυματισμούς.

Οι περισσότερες ψυχαγωγικές δραστηριότητες και σπορ έχουν τον δικό τους προστατευτικό εξοπλισμό και ρουχισμό. Η μοτοσυκλέτα δεν είναι εξαίρεση. Κάθε αναβάτης και συνεπιβάτης πρέπει να φορά σκληρά πάνω από τον αστράγαλο υποδήματα με σόλες που δεν γλιστρούν, μακριά παντελόνια, ένα καλό μπουφάν, γάντια που καλύπτουν τελείως τα δάχτυλα και, πάνω από όλα, ένα κράνος κατασκευασμένο να τηρεί προδιαγραφές τύπου DOT με σωστή προστασία ματιών.



Έλεγχος Πριν Την Οδήγηση
Οι έλεγχοι πριν την οδήγηση διασφαλίζουν μια απροβλημάτιστη διαδρομή και παρέχουν σιγουριά ότι η μοτοσυκλέτα θα ανταποκρίνεται σωστά. Η βασική πηγή πληροφοριών για το πως πρέπει να ελέγχεται και να συντηρείται μια μοτοσυκλέτα είναι το εγχειρίδιό της (owner manual). Σιγουρέψου ότι κατανοείς όλες τις σημαντικές πληροφορίες. Μια μοτοσυκλέτα θα συνεχίσει να οδηγείται όπως μια καινούρια αν συντηρείται σωστά και οι τακτικοί έλεγχοι γίνουν μέρος του κύκλου συντήρησης.

Ένας έλεγχος πριν την οδήγηση στη μοτοσυκλέτα θα πρέπει να είναι συνήθεια και να γίνεται αυτόματα όπως το να τσεκάρεις τη πρόβλεψη του καιρού πριν αρχίσεις τη μέρα σου. Είναι γρήγορο και εύκολο να ελέγξεις τα κρίσιμα μέρη, και μια βολική υπενθύμηση είναι το Τ-ΧΗΛΠΣ. Ακολουθεί ο χάρτης ενός Τ-ΧΗΛΠΣ ελέγχου, όπου όλα θα έπρεπε να ελεγχθούν πριν κάθε βόλτα.

Τ - Τροχοί και Ελαστικά
• Πίεση ελαστικών
• Πέλμα ελαστικών
• Σχισμές, βαθουλώματα, χαλαρές ακτίνες.
• Ρουλεμάν
• Φρένα

Χ - Χειριστήρια
• Μοχλοί
• Διακόπτες
• Καλώδια
• Ντίζες
• Γκάζι

Η - Ηλεκτρικά Και Φώτα
• Λειτουργική κατάσταση

Λ - Λάδια Και Άλλα Υγρά (αντιψυκτικό, υγρά φρένων, βενζίνη)
• Στάθμες
• Διαρροές

Π - Πλαίσιο
• Αναρτήσεις
• Μέρη μετάδοσης (αλυσίδα, ιμάντας, ή άξονας)

Σ - Σταντ


Ένας έλεγχος πριν την οδήγηση δε θα σου πάρει πάνω από μερικά λεπτά. Άν γίνεται πριν κάθε βόλτα, μπορεί να σε βοηθήσει να εντοπίσεις αλλαγές πριν γίνουν προβλήματα.


Η τακτική συντήρηση είναι κάτι παραπάνω από ένα έλεγχο πριν τη οδήγηση. Η κανονική συντήρηση για μια μοτοσυκλέτα είναι ότι τα τσεκάπ ρουτίνας από ένα γιατρό για σένα. Η συνηθισμένη φθορά είναι αναμενόμενη με τη χρήση, και η τακτική συντήρηση θα αποτρέψει πιο δαπανηρή διορθωτική συντήρηση που συμβαίνει όταν δεν δίνεται η σωστή προσοχή στους τακτικούς ελέγχους. Το χρονοδιάγραμμα για τη τακτική συντήρηση των μερών και χειριστηρίων της μοτοσυκλέτας περιέχεται στο εγχειρίδιό της. Θυμίσου, μια μηχανική βλάβη που προκλήθηκε από αμέλεια σε ένα αυτοκίνητο μπορεί να είναι απλά μια ενόχληση. Η ίδια βλάβη σε μια μοτοσυκλέτα μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα να αναγκαστείς να αφήσεις τη μοτοσυκλέτα παρκαρισμένη στην άκρη του δρόμου.




Χρησιμοποιώντας Τη Ζώνη Τριβής
Η ζώνη τριβής είναι η περιοχή της διαδρομής της μανέτας του συμπλέκτη που αρχίζει όταν ο συμπλέκτης αρχίζει να μεταδίδει ισχύ στον πίσω τροχό και τελειώνει λίγο πριν ο συμπλέκτης αφεθεί τελείως. Είναι μια περιοχή μερικής συμπλοκής στην οποία ο συμπλέκτης "γλιστρά" και σου επιτρέπει να ελέγξεις με ακρίβεια την ισχύ του κινητήρα στον πίσω τροχό. Η σωστή χρήση της ζώνης τριβής είναι μια από τις πιο σημαντικές δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξεις γιατί αυτός είναι ο τρόπος που οι μοτοσυκλετιστές αρχίζουν να κινούνται ομαλά από στάση.




Οδηγική Στάση
Η καλή οδηγική στάση σε βοηθά να κατευθύνεις την μοτοσυκλέτα ευκολότερα. Κράτα τη πλάτη σου ίσια, το κεφάλι πάνω και τα μάτια μπροστά. Κράτα και τα δύο πόδια στα μαρσπιέ κοντά στα χειριστήρια. Κράτα τα γόνατα και τους αγκώνες με άνεση προς τα μέσα. Τα χέρια πρέπει να είναι χαλαρά και λυγισμένα. Ο καρπός πρέπει να είναι τοποθετημένος χαμηλά στο γκάζι. Στη πρώτη σου μέρα ανάβασης κατά τη διάρκεια αυτού του επιπέδου, μην καλύπτεις τη μανέτα του μπροστινού φρένου. Κράτα όλα τα δάκτυλα γύρω από το γκάζι μέχρι να υπάρξει ανάγκη να πατήσεις φρένο για στάση η επιβράδυνση.




Στρίψιμο
Υπάρχουν 4 βασικά σημεία για να στρίψει μια μοτοσυκλέτα: φρενάρισμα, κοίταγμα, σπρώξιμο, και άνοιγμα γκαζιού.

Φρενάρισμα:
Μείωσε ταχύτητα όσο χρειάζεται πριν τη στροφή κλείνοντας το γκάζι και πατώντας και τα δύο φρένα· κατέβασε ταχύτητα αν χρειάζεται.

Κοίταγμα:
Γύρνα το κεφάλι σου εκεί που θες να πάει η μοτοσυκλέτα. Κράτα το βλέμμα σου μπροστά, κοιτώντας όσο πιο μακρυά γίνεται μέσα και πέρα από τη στροφή, και κράτα τα μάτια σου σε ευθεία με τον ορίζοντα. Αυτό σε βοηθά να διατηρείς μια ομαλή τροχιά κατά τη διαδρομή.

Σπρώξιμο:
Για να γείρει η μοτοσυκλέτα, σπρώξε μπροστά το κλιπόν στη διεύθυνση της στροφής. Αυτό λέγεται countersteering. Σπρώχνεις το αριστερό, γέρνεις αριστερά, στρίβεις αριστερά. Σπρώχνεις το δεξιό, γέρνεις δεξιά, στρίβεις δεξιά.

Άνοιγμα Γκαζιού:

Άνοιγε το γκάζι κατά τη διάρκεια της στροφής. (Σιγουρέψου ότι φρέναρες αρκετά πριν τη στροφή ώστε να επιτευχθεί αυτό). Διατηρώντας ή ελαφρά ανοίγοντας το γκάζι στη στροφή σταθεροποιούνται οι αναρτήσεις και βελτιώνεται γενικότερα ο έλεγχος. Να αποφεύγεις επιβράδυνση ή γρήγορη επιτάχυνση μέσα στη στροφή.


Στις περισσότερες περιπτώσεις, εσύ και η μοτοσυκλέτα πρέπει να γέρνετε ταυτόγχρονα.
Σε αργές, κλειστές στροφές όπως η επιτόπιες στροφές σε ένα πάρκιν, χρησιμοποίησε τη τεχνική αντίστροφης κλίσης σώματος γέρνοντας το πάνω μέρος του σώματός σου προς την εξωτερική μεριά της στροφής. Γύρνα το κεφάλι σου και κοίτα που θες να πας. Στρίψε το τιμόνι περισσότερο στη κατεύθυνση που θες να πας για πιο κλειστές στροφές.



Αλλαγή Σχέσεων
Πρέπει να αλλάζεις σχέσεις (ταχύτητες) για να προσαρμόζεις τη ταχύτητά σου στη ταχύτητα του δρόμου. Οι χαμηλότερες σχέσεις χρησιμοποιούνται για χαμηλές ταχύτητες και οι υψηλές ταχύτητες χρησιμοποιούνται για μεγαλύτερες ταχύτητες, ακριβώς όπως η χειροκίνητη μετάδοση σε ένα αυτοκίνητο ή φορτηγό.

Ανεβάζοντας μια σχέση: Αυτό γίνεται όταν η ταχύτητα αυξάνεται ως το σημείο όπου είναι επιθυμητή η αλλαγή σχέσης για να προσαρμόσεις τη ταχύτητά σου στη ταχύτητα του δρόμου.

Ανέβασε σχέση εγκαίρως για να αποφύγεις να παρα-ανεβάσεις στροφές στον κινητήρα, αλλά όχι τόσο σύντομα ώστε να κάνεις τον κινητήρα να σέρνεται.

Χρησιμοποίησε μια διαδικασία 3 βημάτων: 1) Κλείσε το γκάζι ενώ πατάς τον συμπλέκτη, 2) πάτησε προς τα πάνω τον μοχλό ταχυτήτων σταθερά μέχρι το τέρμα του, 3) άφησε ομαλά τον συμπλέκτη και ρύθμισε το γκάζι. Όταν ολοκληρωθεί η αλλαγή, άφησε τον μοχλό ταχυτήτων για να του επιτρέψεις να πάρει ουδέτερη θέση για την επόμενη αλλαγή.

Κατεβάζοντας μια σχέση: Αυτό γίνεται για να προσαρμόζεις τη ταχύτητά σου στη ταχύτητα του δρόμου, ή για να έχεις περισσότερη ισχύ για να επιαχύνεις. Σιγουρέψου ότι η ταχύτητα της μοτοσυκλέτας είναι αρκετά χαμηλή για τη χαμηλότερη σχέση ώστε να μην δώσεις υπερβολικές στροφές στον κινητήρα.

Χρησιμοποίησε μια διαδικασία 3 βημάτων: 1) Κλείσε το γκάζι ενώ πατάς τον συμπλέκτη, 2) πάτησε προς τα κάτω τον μοχλό ταχυτήτων σταθερά μέχρι το τέρμα του, 3) άφησε ομαλά τον συμπλέκτη και ρύθμισε το γκάζι. Όταν ολοκληρωθεί η αλλαγή, άφησε τον μοχλό ταχυτήτων για να του επιτρέψεις να πάρει ουδέτερη θέση για την επόμενη αλλαγή. Άν ανοίξεις ελαφρά το γκάζι ενώ ομαλά αφήνεις τον συμπλέκτη μπορεί να βοηθήσει τον κινητήρα να φτάσει τη σωστή ταχύτητα πιο γρήγορα και να κάνει την αλλαγή ομαλότερα.

Το να κατεβάζεις σχέσεις έχει παρόμοιο αποτέλεσμα με το να φρενάρεις. Αυτό είναι γνωστό σαν φρένο κινητήρα. Για να χρησιμοποιήσεις το φρένο του κινητήρα, κατέβαζε μία σχέση τη φορά και άφηνε ομαλά τον συμπλέκτη στη ζώνη τριβής σε κάθε αλλαγή. Κράτα τον συμπλέκτη στη ζώνη τριβής μέχρι να σταθεροποιηθεί ο κινητήρας. Μετά άφηνε τελείως τη μανέτα μέχρι να είσαι έτοιμος για την επόμενη αλλαγή.

Συνήθως κατεβάζεις σχέσεις μία τη φορά, αλλά μπορείς να κατεβάσεις παραπάνω με τον συμπλέκτη πατημένο.




Στάση
Για να σταματήσεις, τα χέρια και τα πόδια συνεργάζονται με ένα συνδυασμένο και ομαλό τρόπο. Πάτησε το συμπλέκτη και τη μανέτα του μπροστινού φρένου ενώ πατάς το πίσω φρένο και κατεβάζεις σχέσεις ως τη πρώτη. Το μπροστινό φρένο παρέχει το 70% ή περισσότερο της ισχύς φρεναρίσματος της μοτοσυκλέτας σου.

Καί τα δύο φρένα πρέπει να χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα στις στάσεις. Άν και όλη η δυναμική φρεναρίσματος κάθε τροχού μπορεί να μην χρειάζεται για κανονικές, σχεδιασμένες στάσεις, είναι σημαντικό να αναπτύξεις τη συνήθεια του να χρησιμοποιείς και τα δύο φρένα ώστε τα αντανακλαστικά σου να είναι έτοιμα να αντιδράσουν γρήγορα και σωστά όταν υπάρξει επείγουσα ανάγκη.




Θέση στο δρόμο
Στο δρόμο, οι συνθήκες αλλάζουν συνεχώς, και κάποιες στιγμές απότομα. Σαν υπεύθυνος αναβάτης, ξέρεις πόσο σημαντικό είναι να έχεις πλήρη έλεγχο της μοτοσυκλέτας και να γνωρίζεις τις απαιτήσεις σε χρόνο και χώρο. Η σωστή προετοιμασία είναι κλειδί για μια ψυχαγωγική, ασφαλής και υπεύθυνη οδήγηση μοτοσυκλέτας. Μέχρι τώρα έχει καθοριστεί η σημασία του προσωπικού προστατευτικού εξοπλισμού και η ανάγκη για φροντίδα και έλεγχο της μοτοσυκλέτας σου. Ας δώσουμε προσοχή σε μια γενική στρατηγική για να ελέγχουμε τους κινδύνους στη κίνηση.

Διαλέγοντας τη καλύτερη λωρίδα κυκλοφορίας και τη θέση σου σε αυτή μπορεί να μεγαλώσεις το περιθώριο ασφάλειας.

Επιλογή λωρίδας: Για δρόμους με πολλαπλές λωρίδες, πάρε τη κατάλληλη θέση ώστε να μπορείς να δεις πολύ μπροστά στο δρόμο και να είσαι ορατός από τους άλλους. Διατήρησε όσο χώρο προστασίας όσο η κίνηση και οι συνθήκες του δρόμου σου επιτρέπουν για το περιθώριο ασφαλείας σου.

Θέσεις στη λωρίδα: Άν τοποθετηθείς κατάλληλα μέσα στη λωρίδα αυτό μπορεί να σε βοηθήσει να αποφύγεις το κύμα αέρα από τα άλλα οχήματα, να αποφύγεις τους κινδύνους πάνω στην άσφαλτο, και να δημιουργήσεις και να διατηρήσεις ένα χώρο προστασίας ανάμεσα σε σένα και στη κίνηση.

Μην κρύβεσαι ανάμεσα σε άλλα οχήματα.
Τοποθετήσου έτσι ώστε οι οδηγοί μπροστά σου να σε βλέπουν στους καθρέφτες. Διαλέγοντας μια θέση που σε βοηθά να δεις πιθανά προβλήματα μπροστά μπορεί επίσης να βοηθήσει τους οδηγούς να σε δουν νωρίτερα.




Γίνε Ορατός
Πολλά δυστυχήματα με μοτοσυκλέτες είναι αποτέλεσμα του γεγονότος ότι ένας αυτοκινητιστής δεν είδε έναν μοτοσυκλετιστή παρά μόνο όταν ήταν πολύ αργά. Οι μοτοσυκλέτες είναι μικρότερες και όχι όσο επικρατούσες όσο τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, έτσι είναι πιο δύσκολο να τις ξεχωρίσεις στη κίνηση και η ταχύτητά τους είναι δύσκολο να υπολογιστεί από τους άλλους. Πρέπει να αναλάβεις την ευθύνη να είσαι ορατός στη κίνηση. Πρέπει να ανακοινώνεις την παρουσία σου και τις προθέσεις σου στους άλλους χρήστες του αυτοκινητόδρομου. Να μερικές προτάσεις για να γίνεις πιο ορατός στους άλλους:

Ντύσιμο: Φόρα ρούχα με έντονα χρώματα και ένα ανοιχτόχρωμο κράνος. Να έχεις υλικό που αντανακλά στα ρούχα, το κράνος, και τη μοτοσυκλέτα σου.

Προβολέας: Να οδηγείς με τον προβολέα αναμμένο την μέρα.

Φλας: Επικοινώνησε με τους άλλους οδηγούς με τα φλας. Θυμίσου να κλείνεις τα φλας μετά τις στροφές. Ένα λάθος φλας μπορεί να δημιουργήσει συγκρούσεις επειδή αποτυνχάνει να δείξει σωστά τις προθέσεις σου.

Λάμπα Φρένου: Μια λάμπα φρένου που αναβοσβήνει είναι πιο ορατή από μια που είναι σταθερά αναμμένη. Αναβόσβησε τη λάμπα του φρένου πριν και κατά τη διάρκεια μιας στάσης (εξαιρούνται φυσικά οι επείγουσες στάσεις).

Κόρνα: Να χρησιμοποιείς τη κόρνα για να τραβάς τη προσοχή, αλλά μη εφησυχάζεις. Πολλοί οδηγοί αυτοκινήτων και φορτηγών μπορεί να μην μπορούν να την ακούσουν.




Ραντάρ Του Αναβάτη
Το ραντάρ του αναβάτη σε βοηθά να διακρίνεις τους κινδύνους μπροστά, που αναλογούν στα τρία τέταρτα όλων των κινδύνων που σε επηρεάζουν. Εδώ υπάρχουν τρεις "χρόνοι υλοποίησης" που μπορείς να χρησιμοποιήσεις. Αυτοί είναι η απόσταση που ακολουθάς των 2 δευτερολέπτων, η άμεση πορεία των 4 δευτερολέπτων, και η προβλεφθείσα πορεία των 12 δευτερολέπτων.



Ο πρώτος χρόνος υλοποίησης είναι η απόσταση ακολουθίας των 2 δευτερολέπτων. Θεωρείται σαν η ελάχιστη απόσταση όταν οι συνθήκες είναι ιδανικές. Οι λιγότερο από ιδανικές συνθήκες (πχ μειωμένη πρόσφυση ή ορατότητα, οδηγική κόπωση, κλπ) απαιτούν αυξημένα διαθέσιμο χρόνο και χώρο. Να πως θα επαληθέψεις μια απόσταση ακολουθίας 2 δευτερολέπτων:

• Διάλεξε ένα σταθερό σημείο μπροστά σου, όπως μια κολόνα ή ένα σημάδι στο πεζοδρόμιο
• Όταν το όχημα μπροστά περνά το σταθερό σημείο, μέτρα "μία-μοτοσυκλέτα-μία,
δύο-μοτοσυκλέτα-δύο". Άν δεν έφτασες το σταθερό σημείο, η απόσταση ακολουθίας είναι
τουλάχιστον 2 δευτερόλεπτα.




Τα 3 συστατικά της Συνολικής Απόστασης Στάσης

Απόσταση αντίληψης: η απόσταση που διανύεται από τη στιγμή που κάτι είναι παρόν μέχρι να το δεις.

Απόσταση αντίδρασης: η απόσταση που διανύεται από τη στιγμή που βλέπεις ένα κίνδυνο μέχρι τη στιγμή που στη πράξη πατάς τα φρένα.

Απόσταση φρεναρίσματος: η απόσταση που διανύεται από τη στιγμή που πατάς τα φρένα μέχρι να σταματήσεις.


Χρησιμοποίησε μια απόσταση ακολουθίας 4 δευτερολέπτων για ένα μεγαλύτερο περιθώριο ασφάλειας, ή όταν επικρατούν λιγότερο από ιδανικές συνθήκες.



Ο δεύτερος χρόνος υλοποίησης είναι η άμεση πορεία των 4 δευτερολέπτων. Οτιδήποτε είναι μέσα στα 4 δευτερόλεπτα της πορείας σου θεωρείται άμεσο επειδή μια γρήγορη αντίδραση απαιτείται αν κάτι πάει στραβά. Τέσσερα δευτερόλεπτα παρέχουν χρόνο και χώρο να εκτραπείς ή/και να φρενάρεις για στατικούς κινδύνους ή για κάποιον ή κάτι που μπαίνει στη πορεία σου.

Ο τρίτος χρόνος υλοποίησης είναι η προβλεφθείσα πορεία των 12 δευτερολέπτων. Η κατάλληλη τεχνική αναζήτησης απαιτεί να σκανάρεις 12 δευτερόλεπτα μπροστά. Αυτό σημαίνει να κοιτάς μπροστά σε μια περιοχή που θα σου έπαιρνε τόσο χρόνο να τη φτάσεις. Παρέχει χρόνο να προετοιμαστείς για μια κατάσταση πριν γίνει άμεση.




Νοητική Διεργασία
Η ασφαλής οδήγηση είναι πιο πολύ ικανότητα των ματιών και του μυαλού παρά των χεριών και των ποδιών. Πιθανότατα χρησιμοποιείς κάποιο είδος νοητικής στρατηγικής για να αντιμετωπίσεις την κίνηση. Κάποιες από αυτές τις διαδικασίες τυποποιήθηκαν, και όλες μαζί σχηματίζουν μια προσέγγιση που ενισχύει τη κριτική ικανότητα, για να αυξήσουν την ασφάλεια. Μια καλή στρατηγική είναι η SEE.
Η SEE είναι μια σύντμηση των λέξεων Search, Evaluate, και Execute -αναζήτησε, αξιολόγησε,και εκτέλεσε. Είναι μια διαδικασία που μπορεί να σε βοηθήσει να μειώσεις τα ρίσκα στη κίνηση.


Αναζήτησε:
Αναζήτησε σημαίνει να σαρώνεις επιθετικά για πιθανούς παράγοντες και κινδύνους. Η αναζήτηση σου παρέχει πληροφορίες ώστε να πάρεις αποφάσεις. Η αναζήτηση σημαίνει περισσότερα από ότι απλά είναι μπροστά σου. Περιλαμβάνει επίσης τις περιοχές πίσω και στο πλάι. Έλεγχε τους καθρέφτες συχνά και κάνε ελέγχους με το κεφάλι για να προσέξεις κάτι που είναι σε ένα τυφλό σημείο (στη περιοχή στο πλάι και πίσω που δεν δείχνουν οι καθρέφτες). Θυμίσου ότι πολλές μοτοσυκλέτες έχουν κυρτούς καθρέφτες που επιτρέπουν στον αναβάτη να δει πιο μακρυά στο πλάι, αλλά επίσης παραμορφώνουν την αίσθηση του βάθους (πόσο μακρυά είναι ένα αντικείμενο). Τα μάτια δεν πρέπει να εστιάζουν σε κάποιο αντικείμενο για περισσότερο από μισό δευτερόλεπτο. Είναι σημαντικό κάποια σημαντικά στοιχεία να έχουν προτεραιότητα στο περιβάλλον της κίνησης.

Να αναζητάς σε τρεις κατηγορίες:
1) Χαρακτηριστικά του δρόμου και της επιφάνειας.
2) Διαγραμμίσεις, σήμανση και συσκευές οδικής κυκλοφορίας.
3) Άλλοι χρήστες του αυτοκινητόδρομου.

Όλα τα παραπάνω αναμιγνύωνται στο τι είναι σημαντικό σε κάθε δεδομένη στιγμή.


Αξιολόγησε:
Το να αξιολογείς σημαίνει να προλαβαίνεις προβλήματα.
Σημαίνει συνεχώς να προσπαθείς να καθορίσεις πως οι παράγοντες συσσωρεύωνται και αλληλεπιδρούν για να σχηματίσουν ένα κίνδυνο ή μία σύγκρουση, που άν δεν αντιμετωπιστεί, θα μπορούσε να οδηγήσει σε συντριβή. Σημαίνει να προβλέψεις το χειρότερο για να έχεις τα καλύτερα αποτελέσματα. Σημαίνει να ξεχωρίσεις τους κινδύνους πριν εξελιχτούν σε μια ενδεχομένως επικίνδυνη κατάσταση. Σκέψου ότι παίζεις ένα "Και αν ___;" παιχνίδι· μπορεί να είναι διασκεδαστικό και δραστήριο. Η κίνηση είναι μερικές φορές τέτοια σπαζοκεφαλιά επειδή οι άλλοι χρήστες του αυτοκινητόδρομου είναι συχνά απρόβλεπτοι.




Είναι σημαντικό σε μια καλή διαχείριση ρίσκων να καθορίσεις τις απαιτήσεις σε χρόνο και χώρο ώστε ένα περιθώριο ασφαλείας να μπορεί να διατηρηθεί.

Τρεις παράγοντες επηρεάζουν το περιθώριο ασφαλείας σου:
1) Οι ικανότητες και οι περιορισμοί σου.
2) Οι ικανότητες και οι περιορισμοί της μοτοσυκλέτας σου.
3) Οι συνθήκες του δρόμου/κίνησης.

Για παράδειγμα, το περιθώριο ασφαλείας εξαφανίζεται άν ένας αναγκαίος ελιγμός απαιτεί ικανότητες πέρα από το δικό σου επίπεδο· το περιθώριο ασφαλείας εξαφανίζεται άν μια κατάσταση απαιτεί πιο πολύ στρίψιμο ή/και φρενάρισμα από ότι μπορεί να παρέχει η μοτοσυκλέτα· το περιθώριο ασφαλείας εξαφανίζεται αν δεν υπάρχει χρόνος και χώρος για έναν ελιγμό.


Εκτέλεσε:
Η ασφαλής οδήγηση απαιτεί ανώτερη νοητική στρατηγική για να αποφευχθεί η ανάγκη για ανώτερη ικανότητα ελιγμών. Οι καλοί αναβάτες συνειδητά μειώνουν τους σχετικούς με ατυχήματα παράγοντες που συνεισφέρουν στο μείγμα της κίνησης, αλλά κατέχουν και καλά ανεπτυγμένες ικανότητες ελιγμών επίσης.

Τρία στάδια δράσης αποτελούν τη φάση της εκτέλεσης. Αυτά είναι:
1) Προσάρμοσε τη ταχύτητα σου.
2) Προσάρμοσε τη θέση σου.
3) Ειδοποίησε για τις προθέσεις σου.




Συνηθισμένες Οδηγικές Καταστάσεις

Αναφέρθηκε νωρίτερα ότι ο κύριος λόγος των δυστυχημάτων είναι μια αλληλεπίδραση παραγόντων, και μπορείς να έχεις ένα πλεονέκτημα εφαρμόζοντας τη στρατηγική του SEE. Να μερικές συνηθισμένες οδηγικές καταστάσεις που μπορεί να συναντήσεις. Είναι πάντα αναγκαίο να χρησιμοποιείς τη SEE, για να διατηρείς ένα επαρκές περιθώριο ασφάλειας.




Διασταυρώσεις
Το πιο πιθανό ενδεχόμενο για μια σύγκρουση μεταξύ εσένα και άλλου οχήματος είναι σε διασταυρώσεις. Είναι σημαντικό να ξέρεις τι μπορεί να συμβεί πολύ πριν φτάσεις μια διασταύρωση. Οδοί και δρομάκια θα πρέπει επίσης να θεωρούνται διασταυρώσεις. Η κίνηση γύρω από οδούς, πάρκιν, και παράπλευρους δρόμους μπορεί γρήγορα να εξελιχθεί σε κίνδυνο.
Είναι χρήσιμο να ακολουθείς αυτά τα τέσσερα βήματα όταν πλησιάζεις διασταύρωση:
• Έλεγξε για κίνηση πίσω
• Έλεγξε για κίνηση εμπρός
• Έλεγξε για κίνηση αριστερά
• Έλεγξε για κίνηση δεξιά

Να είσαι ιδιαίτερα σε εγρήγορση σε διασταυρώσεις με μειωμένη ορατότητα. Έχε το νου σου μήπως το συνωστισμένο περιβάλλον σε καμουφλάρει ή σε κρύβει.

Όταν σταματάς, περιμένοντας να στρίψεις ή ένα φανάρι να ανάψει πράσινο, έλεγχε πίσω σου περιστασιακά για οχήματα που πλησιάζουν. Αναβόσβησε τη λάμπα του φρένου άν κάποιος πλησιάζει από πίσω. Έχε ένα πλάνο διαφυγής και κράτα μέσα τη πρώτη ταχύτητα. Όταν φεύγεις από τη διασταύρωση, περίμενε ένα ή δύο δευτερόλεπτα σε περίπτωση που κάποιος περνά με κόκκινο.

Τα φανάρια που ενεργοποιούνται από τη κίνηση μπορεί να είναι πρόβλημα για τους μοτοσυκλετιστές. Οι ανιχνευτές στην επιφάνεια του δρόμου ανιχνεύουν τη παρουσία οχήματος και κάνουν το φανάρι να αλλάξει. Μερικές φορές οι ανιχνευτές μπορεί να μην εντοπίσουν την παρουσία σου. Για να σιγουρευτείς ότι θα ανιχνευτείς, σταμάτα εκεί που είναι οι ανιχνευτές. Συνήθως είναι ορατοί στην επιφάνεια του δρόμου.



Όταν στρίβεις από στάση, οι επιδέξιοι χειρισμοί συμπλέκτη και γκαζιού θα σε βοηθήσουν να διατηρήσεις τη θέση σου στη λωρίδα. Σιγουρέψου ότι κρατάς το κεφάλι και τα μάτια σου πάνω, κοιτώντας εκεί που θες να πας.



Οι περιοχές μεταξύ διασταυρώσεων έχουν τους δικούς τους μοναδικούς κινδύνους.

Είναι σημαντικό όταν οδηγείς να βρεις και να διατηρείς ένα χώρο προστασίας. Αυτό σημαίνει να αποφεύγεις να οδηγείς σε ένα τυφλό σημείο και να διατηρείς όμοιες ταχύτητες με τη κίνηση. Είναι σημαντικό να προσέχεις τα οχήματα που ξεπαρκάρουν, και να διακρίνεις πεζούς που βαδίζουν στη πορεία σου.








Οι οδηγοί που οδηγούν κολλητά σε άλλον είναι επικίνδυνοι. Μπορεί να μην είναι ικανοί να σταματήσουν όσο γρήγορα μπορούν οι μοτοσυκλετιστές. Είναι σημαντικό να μην αφήνεις έναν οδηγό που πάει κολλητά πίσω σου να σε αποσπά από το να βλέπεις μπροστά με τη SEE. Γενικά, είναι καλύτερα να αυξάνεις την απόσταση ακολουθίας από τα οχήματα μπροστά για να έχεις χρόνο και χώρο για να εκτελέσεις μια ομαλή, σταδιακή στάση. Έτσι αποφεύγεις να βάζεις αυτούς που οδηγούν κολλητά πίσω σου σε θέση που τους αναγκάζει να κάνουν μια γρήγορη στάση.

Μερικές άλλες επιλογές για να αντιδράσεις σε κάποιον που οδηγεί κολλητά πίσω σου είναι:
• Αναβόσβησε τη λάμπα του φρένου σου (επικοινώνησε για τις προθέσεις σου).
• Σταδιακά μείωσε ταχύτητα για να δημιουργήσεις πιο πολύ χώρο μπροστά (ρύθμισε τη ταχύτητα
σου).
• Διατήρησε μια θέση στη λωρίδα που να αποτρέπει τους άλλους να τη μοιραστούν (ρύθμισε τη
θέση σου για να προστατέψεις τη λωρίδα σου), ή άλλαξε λωρίδα.
• Στρίψε στην επόμενη ευκαιρία, σε ένα δρόμο ή πάρκιν, για να επιτρέψεις σε αυτόν που
ακολουθεί να σε περάσει.




Στροφές
Οι δρόμοι που έχουν πολλές στροφές μπορεί να είναι πολύ διασκεδαστικοί να οδηγείς, αλλά η στρατηγική του SEE πάντα ισχύει. Οι στατιστικές δείχνουν ότι το να βγαίνεις από τον δρόμο, συνήθως σε μια στροφή, αναλογεί περίπου στο 40% του συνόλου των θανάτων σχετικά με μοτοσυκλέτα. Αυτή είναι η κύρια περίπτωση όπου οι μοτοσυκλετιστές εμπλέκονται σε συγκρούσεις με ένα μόνο όχημα. Ψάχνε για περιοχές με μειωμένη ορατότητα και ρύθμισε τη ταχύτητά σου ανάλογα για να έχεις ένα επιπλέον περιθώριο ασφαλείας.




Η βασική διαδικασία στριψίματος - Φρενάρισμα, Κοίταγμα, Σπρώξιμο, και Άνοιγμα Γκαζιού αναφέρθηκε νωρίτερα. Εφαρμόζεται σε όλες τις στροφές, ελαφρά διαφοροποιημένη για στροφές μειούμενης ακτίνας που κρατάς σταθερό το γκάζι μετά από το φρενάρισμα, κοίταγμα και το σπρώξιμο. Η στρατηγική SEE πρέπει να εφαρμόζεται σε όλες τις στροφές που συναντάς.

Όταν πλησιάζεις μια στροφή πρέπει να Αναζητάς πληροφορίες για τη στροφή: Ποιά είναι η ακτίνα και η κλίση της: Ποιά είναι η σύνθεση της επιφάνειας και η κατάστασή της; Ποιά άλλη κίνηση εμπλέκεται; Τι συμβαίνει μετά τη στροφή;

Με αυτές τις πληροφορίες, πρέπει να Αξιολογείς τη κατάσταση. Βασική σου αποστολή είναι να σχεδιάσεις τη κατάλληλη πορεία και ταχύτητα εισόδου, να σιγουρευτείς ότι διατηρείς καλή θέση στη λωρίδα ενώ διατηρείς σταθερή ταχύτητα, και να είσαι έτοιμος για πιθανά προβλήματα.

Τότε Εκτελείς χρησιμοποιώντας μια καλά υπολογισμένη τεχνική φρενάρισμα, κοίταγμα, σπρώξιμο, και άνοιγμα γκαζιού.




Αλλαγές Κατεύθυνσης Σε Περιορισμένο Χώρο
Ενώ δεν είναι τόσο επικίνδυνες όσο στις διασταυρώσεις, οι αλλαγές κατεύθυνσης σε περιορισμένο χώρο, όπως τα πάρκιν, μπορεί να είναι μια επίπονη δοκιμασία. Κάνε εξάσκηση σε χαμηλές ταχύτητες, και μη ξεχνάς να χρησιμοποιείς τη τεχνική αντίστροφης κλίσης σώματος. Αυτό σημαίνει να βάζεις πιο πολλή πίεση στο εξωτερικό μαρσπιέ, γέρνωντας το πάνω μέρος του κορμού προς το εξωτερικό μέρος της στροφής. Μπορείς επίσης να μετακινηθείς από το κέντρο της σέλας, αντίθετα από τη στροφή, για να βελτιώσεις την ισορροπία και την ικανότητα να στρίψεις.



Μερικές χρήσιμες οδηγίες για ασφαλές παρκάρισμα:

• Άν παρκάρεις σε παράλληλο μέρος στάθμευσης δίπλα σε πεζοδρόμιο, τοποθέτησε τη
μοτοσυκλέτα σε γωνία με τον πίσω τροχό στο πεζοδρόμιο (Σημείωση: Κάποιες πόλεις, χώρες
έχουν διατάξεις που υποχρεώνουν τη στάθμευση των μοτοσυκλετών παράλληλα).
• Άν χρησιμοποιείς το πλαϊνό σταντ, στρίψε το τιμόνι αριστερά για περισσότερη σταθερότητα·
κλείδωσε το πιρούνι για περισσότερη ασφάλεια.
• Τα "πόδια" στο πλαϊνό και στο κεντρικό σταντ μπορεί να βυθιστούν σε μαλακές επιφάνειες
(περιλαμβάνεται και η καυτή άσφαλτος) και να κάνουν τη μοτοσυκλέτα να πέσει. Για να
αποφύγεις κάτι τέτοιο, έχε μαζί ένα πατημένο αλουμινένιο κουτί αναψυκτικού ή κάτι παρόμοιο
για να βάλεις κάτω από το σταντ.

Πάρκαρε τη μοτοσυκλέτα με πρώτη ταχύτητα για πιο πολλή σταθερότητα, ειδικά σε ανηφόρες.




Εμπόδια
Το να αναζητάς και να αξιολογείς αποτελεσματικά μπορεί να σε βοηθήσει να αποφεύγεις εμπόδια όπως λακούβες, αναχώματα, θραύσματα δρόμου όπως χαλίκια και σταθερά αντικείμενα. Άν ένα εμπόδιο δε μπορεί να αποφευχθεί, σήκω από τη σέλα και χρησιμοποίησε τα πόδια σαν αναρτήσεις.

Δες τις πιο κάτω χρήσιμες οδηγίες:

• Πήγαινε όσο αργά επιτρέπουν η κίνηση και ο χρόνος.
• Πλησίασε σε γωνία 90 μοιρών αν γίνεται (όρθια μοτοσυκλέτα).
• Απόφυγε να εστιάσεις στο εμπόδιο, και κράτα τα μάτια σου πάνω κοιτώντας μπροστά από τη
στιγμή που η πορεία πάνω από το εμπόδιο έχει αποφασιστεί· συνέχισε να χρησιμοποιείς τη
SEE.
• Σήκω ελαφρά από τη σέλα πριν φτάσεις το εμπόδιο κρατώντας τα γόνατα λυγισμένα και σφιχτά
στο τεπόζιτο.
• Σφίξε και τις δύο χειρολαβές σταθερά· μην καλύπτεις ούτε το φρένο ούτε το συμπλέκτη.
• Μετατόπισε το βάρος προς τα πίσω (μη τραβάς ή κουνάς το τιμόνι) και άνοιξε ελαφρά το γκάζι
ακριβώς πριν ο μπροστινός τροχός ακουμπήσει το εμπόδιο (αυτό ελαφρύνει τον μπροστινό
τροχό, κάνωντας ευκολότερο να ανέβει το εμπόδιο)
• Μετά την επαφή με το αντικείμενο, κλείσε το γκάζι αμέσως ώστε ο πίσω τροχός να μην έχει ισχύ
όταν ανεβαίνει το εμπόδιο.
• Μήν κάτσεις στη σέλα μέχρι η μοτοσυκλέτα να σταθεροποιηθεί (δεν θέλεις να είσαι καθιστός
όταν η σέλα ανεβαίνει).
• Συνέχισε να χρησιμοποιείς τη SEE.

ΟΔΗΓΗΣΗ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

ΜΟΤΟ-ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ moto adventures

ΟΔΗΓΗΣΗ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ





Ο οδηγός, η μοτοσυκλέτα και το περιβάλλον στο οποίο κινούμαστε αποτελούν ένα τρίπτυχο που επηρεάζεται από τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Τα προβλήματα του χειμώνα είναι εκείνα που αντιμετωπίζονται ευκολότερα, και όχι του καλοκαιριού. Με πλήρη εξοπλισμό ξεπερνάς το κρύο, η μοτοσυκλέτα καλοπερνά καθώς ψύχεται, τα λάστιχα δεν ξεραίνονται, οι δρόμοι είναι καθαροί γιατί βρέχει συχνά- και αν μας πιάσει βροχή, με ένα αδιάβροχο το λύσαμε και αυτό. Το καλοκαίρι με τον καύσωνα, τα πράγματα ζορίζουν πραγματικά.


Έχουμε την εντύπωση ότι επειδή κάνει ζέστη, πρέπει να αφαιρέσουμε ρούχα για να μη ζεσταινόμαστε. Και εδώ ξεκινούν τα προβλήματα. Δέρμα εκτεθειμένο στον ήλιο ψήνεται χωρίς να μάς ειδοποιεί. Η κίνηση "δροσίζει" το δέρμα που ψήνεται σε χαμηλή φωτιά και καταλήγουμε με έγκαυμα στο τέλος της διαδρομής. Το κράνος δείχνει ασφυκτικό, οπότε μένει σπίτι και αυτό, με αποτέλεσμα να χτυπά ο ήλιος κατακούτελα, προετοιμάζοντας μια ωραιότατη ηλίαση
Μα, αυτό είναι μόνο η αρχή. Τα αντανακλαστικά πέφτουν, η συγκέντρωση μειώνεται και η εκτίμηση της όποιας κατάστασης γίνεται προβληματική.


Τα έντομα θεριεύουν το καλοκαίρι και εμείς συνηθισμένοι από τις άλλες εποχές του χρόνου, δεν είμαστε υποψιασμένοι. Είναι σύνηθες φαινόμενο έντομα, και ιδίως μεγάλα, να προκαλούν αφόρητο πόνο κατά τη σύγκρουση με κάποιο σημείο του προσώπου μας.
Τι κάνουμε για όλα αυτά; Αναγνωρίζουμε ως κυρίαρχο στον καλοκαιρινό εξοπλισμό μας το κράνος –πέρα από την προφανή του αξία ως προστατευτικό σε ενδεχόμενο πτώσης. Μάς κρατά δροσερούς, δεν μάς χτυπά ο ήλιος, τα έντομα συνθλίβονται στη ζελατίνα (που είναι κλειστή) και όχι στο πρόσωπό μας. Τα καυσαέρια από το φορτηγό στην ανηφόρα μένουν έξω από τα ρουθούνια μας, η σκόνη δεν φτάνει στα μάτια μας, η φυμέ ζελατίνα κρατά τη θερμοκρασία χαμηλά και δεν μάς τυφλώνει ο ήλιος.
Με το κράνος δεδομένο, το θέμα που απομένει είναι η προστασία στο υπόλοιπο σώμα. Αποτελεσματικότητα εγγυάται το νέο είδος μπουφάν -τα "τρύπια", αεριζόμενα, ελεύθερης ροής αέρα που είναι χωρίς υπερβολές πολύ δροσερά. Η δουλειά τους είναι απλά να κουβαλάνε τα προστατευτικά σε ώμους, αγκώνες, πλάτη και όχι η ρύθμιση της θερμοκρασίας.


Κάτι ανάλογο ισχύει και για τα γάντια. Ένα αεριζόμενο καλοκαιρινό δεν αφήνει το ιδρωμένο χέρι να σπινάρει στο τιμόνι και φέρει τα προστατευτικά για την κακιά στιγμή.
Φτάνοντας στα πόδια, είναι γεγονός ότι ένα jean έχει συντελεστή τριβής πιο κοντά στα δερμάτινα και τις κορντούρες, παρά στα λινά και λοιπά καλοκαιρινά υφάσματα. Ειδικά όταν σήμερα κυκλοφορούν και ειδικά μοτοσυκλετιστικά jean με νήματα kevlar και "αόρατες" ενισχύσεις, δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για εκτεθειμένες επιφάνειες στα πόδια.
Καταλήγοντας στα παπούτσια, με οτιδήποτε λιγότερο από έστω κλειστό αθλητικό παπούτσι, τα πράγματα μπορούν να εξελιχθούν άσχημα, χωρίς καν να υπάρξει πτώση. Αρκεί ένα στραβοπάτημα στο φανάρι, μια πέτρα που θα σηκώσει ο τροχός στον χωματόδρομο για την παραλία για να καταστρέψει το υπόλοιπο του καλοκαιριού μας.


Ανάλογα σημαντικές είναι και οι αποφάσεις που πρέπει να πάρουμε για τη μοτοσυκλέτα μας. Πρώτη κίνηση που επιβάλλεται είναι μια αλλαγή λαδιών. Ό,τι καλύτερο μπορούμε να προσφέρουμε στον κινητήρα μας. Μαζί με ένα service εννοείται, που θα περιλαμβάνει έλεγχο σε όλα τα ζωτικά υγρά, ψυγείου, φρένων, συμπλέκτη.
Όλες οι λειτουργίες που παράγουν θερμότητα έχουν κάποιο σύστημα ψύξης, το οποίο περνά δύσκολες ώρες στους 42 βαθμούς…
Η αλυσίδα ζητά λίπανση, καθώς στεγνώνει πιο εύκολα όχι μόνο λόγω θερμοκρασίας, αλλά και τής σκόνης που κυκλοφορεί αυξημένη το καλοκαίρι. Η πυκνότητα του αέρα αλλάζει, με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται η σύνθεση στο καύσιμο μείγμα που σημαίνει αρρυθμίες στον κινητήρα, μεγαλύτερη κατανάλωση και χαμηλότερη αυτονομία.
Τελικά, ένα πλήρες service πρέπει να θεωρείται αναπόσπαστο κομμάτι της προετοιμασίας για τις διακοπές μας, αλλά και για το υπόλοιπο καλοκαίρι. Φροντίστε μόνο να μεσολαβεί κάποιο διάστημα από την παραλαβή της μοτοσυκλέτας από το συνεργείο μέχρι την αναχώρηση για τις διακοπές. Μια απλή αστοχία ή ένα ανθρώπινο λάθος δύσκολα διορθώνεται στο βουνό ή το νησί. Αντίστοιχα, δεν είναι σοφή η κίνηση "αγοράζω αύριο καινούργια μοτοσυκλέτα και μεθαύριο φεύγω για τον γύρο του κόσμου".


Το σημαντικότερο στοιχείο σε μια μοτοσυκλέτα, τα λάστιχά της, δεινοπαθούν το καλοκαίρι. Ο ήλιος τα ξεραίνει, η καυτή άσφαλτος επίσης, η σκόνη και τα βαριά κατάλοιπα των καυσαερίων κολλάνε πάνω τους, συμβάλλοντας όλα στη μείωση της πρόσφυσης. Ακόμη και ένα καινούργιο λάστιχο, όμως, σύντομα θα χάσει τις ιδιότητές του –πολύ πιο σύντομα από ό,τι τους υπόλοιπους μήνες του χρόνου. Άρα, καθώς δεν μπορούν να γίνουν και πολλά πράγματα, εφόσον υπάρχει ακόμη επαρκές πέλμα, η αλλαγή ελαστικών μέσα στο καλοκαίρι περισσότερο κοστίζει, παρά ενδείκνυται. Βέβαια, αν έχουμε μπροστά μας μακρινό ταξίδι ή τα ελαστικά είναι ήδη φθαρμένα, η αλλαγή επιβάλλεται. Διαφορετικά, προτιμότερο είναι η αντικατάσταση να γίνει μετά το καλοκαίρι, όταν οι λόγοι υπερβολικής και γρήγορης φθοράς τους μειώνονται.
Αν χρησιμοποιείτε όλον τον χρόνο πιέσεις χαμηλότερες (έως 2 psi) από του κατασκευαστή, για να τα βοηθήσετε να έρθουν σε θερμοκρασία λειτουργίας στη γλιστερή άσφαλτο, ανεβάστε τες το καλοκαίρι (στις εργοστασιακές ή ακόμη έως και +2 psi). Βοηθάτε έτσι τα ελαστικά να μην υπερθερμαίνονται από την καυτή άσφαλτο και την
απευθείας έκθεση στον ήλιο.
Φροντίστε να παρκάρετε τη μοτοσυκλέτα στον ίσκιο. Πέρα από τη φθορά σε χρώματα, πλαστικά και ελαστικά της μοτοσυκλέτας, βράζει το ρεζερβουάρ σε βαθμό να φτάσετε να απορείτε πώς αυξήθηκε έτσι η κατανάλωση. Απλά η βενζίνη εξατμίζεται πιο γρήγορα από ό,τι τον χειμώνα, διαφεύγοντας από το ρεζερβουάρ σε αέρια μορφή… Αν πάλι δεν υπάρχει σκιά απλώστε μια πετσέτα που θα καλύπτει σέλα, ρεζερβουάρ και όργανα.


Η τρίτη παράμετρος που παθαίνει σοκ στον καύσωνα είναι το περιβάλλον, με την ευρύτερη έννοια. Ο δρόμοι γλιστρούν περισσότερο από τη σκόνη και η γνωστή κακή άσφαλτος φθάνει σε σημείο να λιώνει, μειώνοντας την πρόσφυση ακόμη περισσότερο, οπότε οι ρυθμοί πρέπει να είναι ανάλογα χαμηλότεροι. Ειδικά αν δείτε μαύρη ενιαία επιφάνεια, έχετε κατά νου ότι περνάτε πάνω από σκέτη πίσσα με πρόσφυση κηλίδας πετρελαίου…
Μια ξαφνική βροχή θα μετατρέψει όλα αυτά σε σαπουνάδα που μάλιστα δημιουργεί και αφρό. Απλά αποφύγετε τη μετακίνηση. Μόλις στεγνώσει θα μπορέσετε να απολαύσετε καθαρή και δροσερή άσφαλτο για τις επόμενες ώρες.
Οι οδηγοί των αυτοκινήτων περνάνε σοβαρά ζόρια το καλοκαίρι --στο περιβάλλον των μοτοσυκλετιστών ανήκουν και αυτοί. Λιώνουν από τη ζέστη, εκνευρίζονται από την ακινησία και αυτό τούς κάνει ακόμη πιο επικίνδυνους. Να περιμένετε τις πιο απίθανες αντιδράσεις, φυλαχτείτε. Τα σταματημένα αυτοκίνητα δεξιά και αριστερά του δρόμου, στην αγωνία να φτάσουν οι οδηγοί τους στην παραλία, πιθανότατα θα ξεπαρκάρουν μόλις φτάσετε δίπλα τους. Γνωρίζετε ότι η προβληματική πρόσφυση δεν αφορά μόνο εσάς αλλά και τα αυτοκίνητα, οπότε σε κάθε (αριστερή για εσάς) στροφή να είστε υποψιασμένοι ότι έρχεται αυτοκίνητο χωρίς έλεγχο.


Όσο για εσάς, απλά φροντίστε τη δίψα σας και πίνετε νερό πριν ξεκινήσετε τη διαδρομή σας. Αν διψάσετε, βιώνετε ήδη το πρώτο σημάδι της αφυδάτωσης που δεν είναι καλός σύντροφος στην οδήγηση. Μειώνεται η αντίληψη, τα αντανακλαστικά και η κρίση, οπότε φροντίστε προκαταβολικά. Προτιμήστε κάποιο ισοτονικό ή νερό και συνδυάστε το με κάποιο φρούτο, μπανάνα ή σνακ που θα κρατήσει τα υγρά στο σώμα. Τέλος, ένα βρεγμένο μαντήλι στον λαιμό συμβάλλει σημαντικά σε αίσθηση δροσιάς.

Αν μαζί με όλα αυτά καβατζάρετε κάπου στη μοτοσυκλέτα σας μερικά χρήσιμα αντικείμενα, οι ιδιαιτερότητες του καλοκαιριού δεν θα σάς βρουν απροετοίμαστους. Είτε στην εξόρμηση-αστραπή για ένα μπάνιο, είτε σε μακρινό ταξίδι δεν πρέπει να λείπουν. Ένα στικ για τσιμπήματα με εύκολη πρόσβαση (όχι κάτω από τις αποσκευές), μια αλοιφή για εγκαύματα, μερικά αποστειρωτικά φακελάκια για πληγές, χωράνε παντού. Ένα αδιάβροχο, ένα σετ επισκευής ελαστικών (με φιάλες), λίγο σύρμα και υφασμάτινη ταινία, θα βοηθήσουν μαζί με τα εργαλεία της μοτοσυκλέτας, έναν mini φακό και έναν ελβετικό σουγιά να ξεπεράσουμε δυσκολίες.
Μια λίστα με χρήσιμα τηλέφωνα στον τόπο προορισμού μπορούν να σας γλιτώσουν χρόνο και κόπο. Τουριστική Αστυνομία, Δημαρχείο, Λιμεναρχείο, Αστυνομία και Κέντρο Υγείας αρκούν και τα βρίσκετε με ένα τηλεφώνημα.
Πάρτε ένα δεύτερο σετ κλειδιών και δώστε το σε όποιον ταξιδεύει μαζί σας. Είτε στον συνεπιβάτη σας, είτε σε άλλον οδηγό της παρέας. Η άμμος καταπίνει τα πάντα και η αναμονή μέχρι να σάς στείλουν το δεύτερο σετ από το σπίτι δεν κάνει καλό στη διάθεση.


Αν απομένει κάτι, αυτό είναι το αν χρειάζεται να αλλάξουμε κάτι στην οδήγησή μας. Θεωρούμε δεδομένο ότι γνωρίζουμε τη μοτοσυκλέτα μας και έχουμε εξοικειωθεί μαζί της. Διαφορετικά πρέπει να προηγηθεί η εξοικείωση μαζί της πριν το ταξίδι.
Με δεδομένη τη χειρότερη πρόσφυση, κινούμαστε πάντα υποψιασμένοι, γνωρίζοντας ότι είναι πιο σημαντικό να κάνουμε τα πράγματα "σωστά". Δεν ξεκινάμε να στρίβουμε νωρίς, μπαίνουμε πιο βαθιά στη στροφή για να στρίψουμε, ώστε να έχουμε καλύτερο οπτικό πεδίο,κρατάμε λιγότερη ώρα τη μοτοσυκλέτα υπό κλίση και τελικά λιγότερη κλίση στη στροφή. Υπολογίζουμε μεγαλύτερες αποστάσεις φρεναρίσματος και εξίσου καλά τις προσπεράσεις. Ειδικά σε δρόμους που δεν γνωρίζουμε, όπου εγκυμονούν και οι περισσότερες εκπλήξεις.
Διατηρώντας ένα κλικ χαμηλότερο ρυθμό από αυτόν που ορίζει ο ενθουσιασμός μας, εξασφαλίζουμε κάτι που, ειδικά στον καύσωνα, γίνεται καθοριστικό. Μειώνεται η ένταση η οποία οδηγεί σε σφίξιμο το οποίο φέρνει ’’καταστροφικές κινήσεις’’ στην οδήγηση. Με σβέλτη οδήγηση κάτω από τα όριά μας, καταφέρνουμε να μένουμε χαλαροί στο τιμόνι, επιτρέποντας στη μοτοσυκλέτα να συμβάλλει στη διατήρηση της σταθερότητας με τρόπο που μόνον εκείνη "γνωρίζει". Ένα γλίστρημα θα έχει αίσια κατάληξη, όσο είμαστε χαλαροί στο τιμόνι. Αν σφίξουν τα χέρια, τα πράγματα γίνονται πραγματικά δύσκολα. Συν το προφανές πλεονέκτημα ότι περιορίζεται η κούραση που δεν είναι καλή παρέα το καλοκαίρι.

Δευτέρα 11 Μαΐου 2009

BEΡΟΙΑ-ΝΑΟΥΣΑ-ΕΔΕΣΣΑ-ΠΤΟΛΕΜΑΙΔΑ






Η μαγευτική θέα, η ηρεμία, η παρουσία του γάργαρου νερού, μα πάνω από όλα η καταπράσινη φύση αποτελούν στοιχεία που εύκολα μπορούν να μαγέψουν όχι μόνο φυσιολάτρες, αλλά και «δύσκολους» επισκέπτες με… υψηλά στάνταρ. Ο λόγος για το άλσος του Αγίου Νικολάου στη Νάουσα, το οποίο έχει χαρακτηριστεί πανελλήνιο τουριστικό κέντρο αναψυχής και διημέρευσης και το οποίο βρίσκεται μόλις 3 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της ηρωικής πόλης της Νάουσας, ενώ απέχει μόλις 24 χιλιόμετρα από την όμορφη πόλη της Βέροιας. Είναι ένας επίγειος παράδεισος στην καρδιά της Ημαθίας και σίγουρα αποτελεί μια ανάσα ζωής κόντρα στην οικολογική υποβάθμιση που υφίσταται το τελευταίο διάστημα το περιβάλλον.
Πρόκειται για εξήντα στρέμματα πανέμορφης γης παίρνουν ζωή από τις πηγές του ιστορικού και πολλαπλά πολύτιμου, ποταμού της Αράπιτσας. Μοναδικό στην Ελλάδα το υπεραιωνόβιο άλσος πλατάνων εντυπωσιάζει τον επισκέπτη σε κάθε εποχή για την μεγαλοπρέπεια και τον όγκο του. Στη σκιά του αναπαύεται το απέραντο πράσινο του φυσικού χλοοτάπητα που συνυπάρχει με το άγριο αυτοφυές πυξάρι, τη φλαμουριά, τη βελανιδιά και το άφθονο νερό σε μια σπάνια συμφωνία ήχων και χρωμάτων. Αυτόν τον πανέμορφο τόπο χρηματοδότησε η Ευρωπαϊκή Ένωση στα πλαίσια του προγράμματος LIFE αφενός για να τον προστατεύσει και αναδείξει και αφετέρου για να βάλει τις βάσεις για μια ορθολογικά οικολογική διαχείριση ώστε το πολυποίκιλο πλέγμα χρήσεων και δραστηριοτήτων που φιλοξενούνται στο χώρο να επιτρέπουν την αειφορία.
Ο χώρος αποτελείται κυρίως από πανύψηλα πλατάνια που σκορπίζουν απλόχερα τη σκιά τους στους επισκέπτες, οι οποίοι βαδίζουν επάνω σε παραδοσιακά πλακόστρωτα δρομάκια από πέτρα. Στην υπόλοιπη επιφάνεια της γης, υπάρχει γκαζόν το οποίο βρίσκεται σε άριστη κατάσταση. Τον πανέμορφο αυτό χώρο πλαισιώνουν ξύλινα παγκάκια και βρυσούλες, ξύλινες γέφυρες, ενώ υπάρχουν και χώροι άθλησης (γήπεδα μπάσκετ και τένις).


href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg8gYF-exiw8zwNDEqQKM7ufGzWXXHcMS1N2cxteoetW3euRGZ3m-VBcEfzvAaT1xcMBffcO0hqQp9dqpEQDPh-cbJgeMCEFLbFHUgjf4petuO6Yhn72TUdBlfH6jwHdi_SFNScKgDclzTw/s1600-h/100_5599.jpg">


Λίμνη

Εντύπωση προκαλεί η τεχνητή λίμνη μέσα στην οποία κολυμπάνε πέστροφες και αποτελούν αντικείμενο θαυμασμού μαζί με τις πάπιες και τις χήνες που ζουν στην άκρη της λίμνης. Δίπλα από τη λιμνούλα, βρίσκεται το εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου και παιδική χαρά για τους λιλιπούτειους επισκέπτες.
Εκτός από τα ζωάκια της λίμνης, υπάρχουν σε διαμορφωμένους χώρους και άλλα είδη ζώων όπως παγώνια, περιστέρια και άλογα, ενώ μοναδική θέα προσφέρουν τα σκιουράκια που παιχνιδίζουν επάνω στα κλαδιά των δέντρων.
Το τρενάκι που κυκλοφορεί στα δρομάκια του άλσους θυμίζει κάτι από παιδικό παραμύθι και μία βόλτα με αυτό αποτελεί πόθο όλων των μικρών αλλά και των "μεγάλων" παιδιών. Στο καταπράσινο περιβάλλον του χώρου, πολλοί επισκέπτες απολαμβάνουν το φαγητό που έχουν πάρει από το σπίτι, ενώ άλλοι επιδίδονται στο ψήσιμο κρεατικών σε ειδικές εστίες φτιαγμένες από πέτρα. Αξιοι λόγου είναι και οι δύο χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων που βρίσκονται στις εισόδους του άλσους και μπορούν να φιλοξενήσουν εκατοντάδες αυτοκίνητα.
Η όλη αυτή προσπάθεια των υπευθύνων του άλσους είχε ως αποτέλεσμα να διακριθεί με το Ειδικό Ευρωπαϊκό Βραβείο σημαντική διάκριση στα πλαίσια του θεσμού των Ευρωπαϊκών Βραβείων αστικού και περιφερειακού σχεδιασμού το 1997.
Σήμερα επισκέπτονται το άλσος ετησίως 1.000.000 επισκέπτες από όλη την Ελλάδα.





Οι δραστηριότητες

Το άλσος για όλους τους επισκέπτες προσφέρει δημοτική ξενοδοχειακή μονάδα Vermion δυναμικότητας 150 κλινών με τις ανακαινισμένες αίθουσες των: μπαρ- καφέ, εστιατόριο και συνεδριακό κέντρο που λειτουργούν όλη τη διάρκεια του έτους,
των αθλητικών εγκαταστάσεων που περιλαμβάνουν γήπεδα μπάσκετ, βόλεϊ και τένις καθώς και δημοτικό αναψυκτήριο. Επίσης υπάρχουν παιδική χαρά, σημείο όπου μπορεί κάποιος να ψαρέψει ή να κάνει βαρκάδα, η εκκλησία του Αγ. Νικολάου, από την οποία πήρε το όνομα της η περιοχή, εκτροφείο θηραμάτων, εστιατόριο με κυριότερο προσφερόμενο έδεσμα την τοπική πέστροφα, χώρους υπαιθρίου γεύματος διαδρόμων άθλησης και περιπάτου. Ωστόσο ο επισκέπτης μπορεί να δει από κοντά τις πηγές του ποταμού Αράπιτσα, να κάνει μια μικρή περιήγηση με το τρενάκι και να ενημερωθεί για το περιβάλλον.











































ΜΟΤΟ-ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ moto adventures