Παρασκευή 15 Μαΐου 2009

Βασικά μαθήματα για αναβάτες (ΜΕΡΟΣ Α)

ΜΕΡΟΣ Α



ΜΟΤΟ-ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ moto adventures




Ατομικός Προστατευτικός Εξοπλισμός
Ο προστατευτικός εξοπλισμός έχει πολλούς σκοπούς, περιλαμβάνει το να παρέχει άνεση, αυξημένη ορατότητα, και προστασία. Ο προστατευτικός εξοπλισμός μοτοσυκλέτας σε βοηθά να νιώθεις άνετα και παρέχει ορατότητα άν έχει έντονα χρώματα και ανακλαστήρες. Επίσης, ο προστατευτικός εξοπλισμός μπορεί να παρέχει προστασία από στα στοιχεία σε όλες τις οδηγικές συνθήκες, και σε περίπτωση σύγκρουσης, μπορεί να αποτρέψει ή να ελαττώσει τραυματισμούς.

Οι περισσότερες ψυχαγωγικές δραστηριότητες και σπορ έχουν τον δικό τους προστατευτικό εξοπλισμό και ρουχισμό. Η μοτοσυκλέτα δεν είναι εξαίρεση. Κάθε αναβάτης και συνεπιβάτης πρέπει να φορά σκληρά πάνω από τον αστράγαλο υποδήματα με σόλες που δεν γλιστρούν, μακριά παντελόνια, ένα καλό μπουφάν, γάντια που καλύπτουν τελείως τα δάχτυλα και, πάνω από όλα, ένα κράνος κατασκευασμένο να τηρεί προδιαγραφές τύπου DOT με σωστή προστασία ματιών.



Έλεγχος Πριν Την Οδήγηση
Οι έλεγχοι πριν την οδήγηση διασφαλίζουν μια απροβλημάτιστη διαδρομή και παρέχουν σιγουριά ότι η μοτοσυκλέτα θα ανταποκρίνεται σωστά. Η βασική πηγή πληροφοριών για το πως πρέπει να ελέγχεται και να συντηρείται μια μοτοσυκλέτα είναι το εγχειρίδιό της (owner manual). Σιγουρέψου ότι κατανοείς όλες τις σημαντικές πληροφορίες. Μια μοτοσυκλέτα θα συνεχίσει να οδηγείται όπως μια καινούρια αν συντηρείται σωστά και οι τακτικοί έλεγχοι γίνουν μέρος του κύκλου συντήρησης.

Ένας έλεγχος πριν την οδήγηση στη μοτοσυκλέτα θα πρέπει να είναι συνήθεια και να γίνεται αυτόματα όπως το να τσεκάρεις τη πρόβλεψη του καιρού πριν αρχίσεις τη μέρα σου. Είναι γρήγορο και εύκολο να ελέγξεις τα κρίσιμα μέρη, και μια βολική υπενθύμηση είναι το Τ-ΧΗΛΠΣ. Ακολουθεί ο χάρτης ενός Τ-ΧΗΛΠΣ ελέγχου, όπου όλα θα έπρεπε να ελεγχθούν πριν κάθε βόλτα.

Τ - Τροχοί και Ελαστικά
• Πίεση ελαστικών
• Πέλμα ελαστικών
• Σχισμές, βαθουλώματα, χαλαρές ακτίνες.
• Ρουλεμάν
• Φρένα

Χ - Χειριστήρια
• Μοχλοί
• Διακόπτες
• Καλώδια
• Ντίζες
• Γκάζι

Η - Ηλεκτρικά Και Φώτα
• Λειτουργική κατάσταση

Λ - Λάδια Και Άλλα Υγρά (αντιψυκτικό, υγρά φρένων, βενζίνη)
• Στάθμες
• Διαρροές

Π - Πλαίσιο
• Αναρτήσεις
• Μέρη μετάδοσης (αλυσίδα, ιμάντας, ή άξονας)

Σ - Σταντ


Ένας έλεγχος πριν την οδήγηση δε θα σου πάρει πάνω από μερικά λεπτά. Άν γίνεται πριν κάθε βόλτα, μπορεί να σε βοηθήσει να εντοπίσεις αλλαγές πριν γίνουν προβλήματα.


Η τακτική συντήρηση είναι κάτι παραπάνω από ένα έλεγχο πριν τη οδήγηση. Η κανονική συντήρηση για μια μοτοσυκλέτα είναι ότι τα τσεκάπ ρουτίνας από ένα γιατρό για σένα. Η συνηθισμένη φθορά είναι αναμενόμενη με τη χρήση, και η τακτική συντήρηση θα αποτρέψει πιο δαπανηρή διορθωτική συντήρηση που συμβαίνει όταν δεν δίνεται η σωστή προσοχή στους τακτικούς ελέγχους. Το χρονοδιάγραμμα για τη τακτική συντήρηση των μερών και χειριστηρίων της μοτοσυκλέτας περιέχεται στο εγχειρίδιό της. Θυμίσου, μια μηχανική βλάβη που προκλήθηκε από αμέλεια σε ένα αυτοκίνητο μπορεί να είναι απλά μια ενόχληση. Η ίδια βλάβη σε μια μοτοσυκλέτα μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα να αναγκαστείς να αφήσεις τη μοτοσυκλέτα παρκαρισμένη στην άκρη του δρόμου.




Χρησιμοποιώντας Τη Ζώνη Τριβής
Η ζώνη τριβής είναι η περιοχή της διαδρομής της μανέτας του συμπλέκτη που αρχίζει όταν ο συμπλέκτης αρχίζει να μεταδίδει ισχύ στον πίσω τροχό και τελειώνει λίγο πριν ο συμπλέκτης αφεθεί τελείως. Είναι μια περιοχή μερικής συμπλοκής στην οποία ο συμπλέκτης "γλιστρά" και σου επιτρέπει να ελέγξεις με ακρίβεια την ισχύ του κινητήρα στον πίσω τροχό. Η σωστή χρήση της ζώνης τριβής είναι μια από τις πιο σημαντικές δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξεις γιατί αυτός είναι ο τρόπος που οι μοτοσυκλετιστές αρχίζουν να κινούνται ομαλά από στάση.




Οδηγική Στάση
Η καλή οδηγική στάση σε βοηθά να κατευθύνεις την μοτοσυκλέτα ευκολότερα. Κράτα τη πλάτη σου ίσια, το κεφάλι πάνω και τα μάτια μπροστά. Κράτα και τα δύο πόδια στα μαρσπιέ κοντά στα χειριστήρια. Κράτα τα γόνατα και τους αγκώνες με άνεση προς τα μέσα. Τα χέρια πρέπει να είναι χαλαρά και λυγισμένα. Ο καρπός πρέπει να είναι τοποθετημένος χαμηλά στο γκάζι. Στη πρώτη σου μέρα ανάβασης κατά τη διάρκεια αυτού του επιπέδου, μην καλύπτεις τη μανέτα του μπροστινού φρένου. Κράτα όλα τα δάκτυλα γύρω από το γκάζι μέχρι να υπάρξει ανάγκη να πατήσεις φρένο για στάση η επιβράδυνση.




Στρίψιμο
Υπάρχουν 4 βασικά σημεία για να στρίψει μια μοτοσυκλέτα: φρενάρισμα, κοίταγμα, σπρώξιμο, και άνοιγμα γκαζιού.

Φρενάρισμα:
Μείωσε ταχύτητα όσο χρειάζεται πριν τη στροφή κλείνοντας το γκάζι και πατώντας και τα δύο φρένα· κατέβασε ταχύτητα αν χρειάζεται.

Κοίταγμα:
Γύρνα το κεφάλι σου εκεί που θες να πάει η μοτοσυκλέτα. Κράτα το βλέμμα σου μπροστά, κοιτώντας όσο πιο μακρυά γίνεται μέσα και πέρα από τη στροφή, και κράτα τα μάτια σου σε ευθεία με τον ορίζοντα. Αυτό σε βοηθά να διατηρείς μια ομαλή τροχιά κατά τη διαδρομή.

Σπρώξιμο:
Για να γείρει η μοτοσυκλέτα, σπρώξε μπροστά το κλιπόν στη διεύθυνση της στροφής. Αυτό λέγεται countersteering. Σπρώχνεις το αριστερό, γέρνεις αριστερά, στρίβεις αριστερά. Σπρώχνεις το δεξιό, γέρνεις δεξιά, στρίβεις δεξιά.

Άνοιγμα Γκαζιού:

Άνοιγε το γκάζι κατά τη διάρκεια της στροφής. (Σιγουρέψου ότι φρέναρες αρκετά πριν τη στροφή ώστε να επιτευχθεί αυτό). Διατηρώντας ή ελαφρά ανοίγοντας το γκάζι στη στροφή σταθεροποιούνται οι αναρτήσεις και βελτιώνεται γενικότερα ο έλεγχος. Να αποφεύγεις επιβράδυνση ή γρήγορη επιτάχυνση μέσα στη στροφή.


Στις περισσότερες περιπτώσεις, εσύ και η μοτοσυκλέτα πρέπει να γέρνετε ταυτόγχρονα.
Σε αργές, κλειστές στροφές όπως η επιτόπιες στροφές σε ένα πάρκιν, χρησιμοποίησε τη τεχνική αντίστροφης κλίσης σώματος γέρνοντας το πάνω μέρος του σώματός σου προς την εξωτερική μεριά της στροφής. Γύρνα το κεφάλι σου και κοίτα που θες να πας. Στρίψε το τιμόνι περισσότερο στη κατεύθυνση που θες να πας για πιο κλειστές στροφές.



Αλλαγή Σχέσεων
Πρέπει να αλλάζεις σχέσεις (ταχύτητες) για να προσαρμόζεις τη ταχύτητά σου στη ταχύτητα του δρόμου. Οι χαμηλότερες σχέσεις χρησιμοποιούνται για χαμηλές ταχύτητες και οι υψηλές ταχύτητες χρησιμοποιούνται για μεγαλύτερες ταχύτητες, ακριβώς όπως η χειροκίνητη μετάδοση σε ένα αυτοκίνητο ή φορτηγό.

Ανεβάζοντας μια σχέση: Αυτό γίνεται όταν η ταχύτητα αυξάνεται ως το σημείο όπου είναι επιθυμητή η αλλαγή σχέσης για να προσαρμόσεις τη ταχύτητά σου στη ταχύτητα του δρόμου.

Ανέβασε σχέση εγκαίρως για να αποφύγεις να παρα-ανεβάσεις στροφές στον κινητήρα, αλλά όχι τόσο σύντομα ώστε να κάνεις τον κινητήρα να σέρνεται.

Χρησιμοποίησε μια διαδικασία 3 βημάτων: 1) Κλείσε το γκάζι ενώ πατάς τον συμπλέκτη, 2) πάτησε προς τα πάνω τον μοχλό ταχυτήτων σταθερά μέχρι το τέρμα του, 3) άφησε ομαλά τον συμπλέκτη και ρύθμισε το γκάζι. Όταν ολοκληρωθεί η αλλαγή, άφησε τον μοχλό ταχυτήτων για να του επιτρέψεις να πάρει ουδέτερη θέση για την επόμενη αλλαγή.

Κατεβάζοντας μια σχέση: Αυτό γίνεται για να προσαρμόζεις τη ταχύτητά σου στη ταχύτητα του δρόμου, ή για να έχεις περισσότερη ισχύ για να επιαχύνεις. Σιγουρέψου ότι η ταχύτητα της μοτοσυκλέτας είναι αρκετά χαμηλή για τη χαμηλότερη σχέση ώστε να μην δώσεις υπερβολικές στροφές στον κινητήρα.

Χρησιμοποίησε μια διαδικασία 3 βημάτων: 1) Κλείσε το γκάζι ενώ πατάς τον συμπλέκτη, 2) πάτησε προς τα κάτω τον μοχλό ταχυτήτων σταθερά μέχρι το τέρμα του, 3) άφησε ομαλά τον συμπλέκτη και ρύθμισε το γκάζι. Όταν ολοκληρωθεί η αλλαγή, άφησε τον μοχλό ταχυτήτων για να του επιτρέψεις να πάρει ουδέτερη θέση για την επόμενη αλλαγή. Άν ανοίξεις ελαφρά το γκάζι ενώ ομαλά αφήνεις τον συμπλέκτη μπορεί να βοηθήσει τον κινητήρα να φτάσει τη σωστή ταχύτητα πιο γρήγορα και να κάνει την αλλαγή ομαλότερα.

Το να κατεβάζεις σχέσεις έχει παρόμοιο αποτέλεσμα με το να φρενάρεις. Αυτό είναι γνωστό σαν φρένο κινητήρα. Για να χρησιμοποιήσεις το φρένο του κινητήρα, κατέβαζε μία σχέση τη φορά και άφηνε ομαλά τον συμπλέκτη στη ζώνη τριβής σε κάθε αλλαγή. Κράτα τον συμπλέκτη στη ζώνη τριβής μέχρι να σταθεροποιηθεί ο κινητήρας. Μετά άφηνε τελείως τη μανέτα μέχρι να είσαι έτοιμος για την επόμενη αλλαγή.

Συνήθως κατεβάζεις σχέσεις μία τη φορά, αλλά μπορείς να κατεβάσεις παραπάνω με τον συμπλέκτη πατημένο.




Στάση
Για να σταματήσεις, τα χέρια και τα πόδια συνεργάζονται με ένα συνδυασμένο και ομαλό τρόπο. Πάτησε το συμπλέκτη και τη μανέτα του μπροστινού φρένου ενώ πατάς το πίσω φρένο και κατεβάζεις σχέσεις ως τη πρώτη. Το μπροστινό φρένο παρέχει το 70% ή περισσότερο της ισχύς φρεναρίσματος της μοτοσυκλέτας σου.

Καί τα δύο φρένα πρέπει να χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα στις στάσεις. Άν και όλη η δυναμική φρεναρίσματος κάθε τροχού μπορεί να μην χρειάζεται για κανονικές, σχεδιασμένες στάσεις, είναι σημαντικό να αναπτύξεις τη συνήθεια του να χρησιμοποιείς και τα δύο φρένα ώστε τα αντανακλαστικά σου να είναι έτοιμα να αντιδράσουν γρήγορα και σωστά όταν υπάρξει επείγουσα ανάγκη.




Θέση στο δρόμο
Στο δρόμο, οι συνθήκες αλλάζουν συνεχώς, και κάποιες στιγμές απότομα. Σαν υπεύθυνος αναβάτης, ξέρεις πόσο σημαντικό είναι να έχεις πλήρη έλεγχο της μοτοσυκλέτας και να γνωρίζεις τις απαιτήσεις σε χρόνο και χώρο. Η σωστή προετοιμασία είναι κλειδί για μια ψυχαγωγική, ασφαλής και υπεύθυνη οδήγηση μοτοσυκλέτας. Μέχρι τώρα έχει καθοριστεί η σημασία του προσωπικού προστατευτικού εξοπλισμού και η ανάγκη για φροντίδα και έλεγχο της μοτοσυκλέτας σου. Ας δώσουμε προσοχή σε μια γενική στρατηγική για να ελέγχουμε τους κινδύνους στη κίνηση.

Διαλέγοντας τη καλύτερη λωρίδα κυκλοφορίας και τη θέση σου σε αυτή μπορεί να μεγαλώσεις το περιθώριο ασφάλειας.

Επιλογή λωρίδας: Για δρόμους με πολλαπλές λωρίδες, πάρε τη κατάλληλη θέση ώστε να μπορείς να δεις πολύ μπροστά στο δρόμο και να είσαι ορατός από τους άλλους. Διατήρησε όσο χώρο προστασίας όσο η κίνηση και οι συνθήκες του δρόμου σου επιτρέπουν για το περιθώριο ασφαλείας σου.

Θέσεις στη λωρίδα: Άν τοποθετηθείς κατάλληλα μέσα στη λωρίδα αυτό μπορεί να σε βοηθήσει να αποφύγεις το κύμα αέρα από τα άλλα οχήματα, να αποφύγεις τους κινδύνους πάνω στην άσφαλτο, και να δημιουργήσεις και να διατηρήσεις ένα χώρο προστασίας ανάμεσα σε σένα και στη κίνηση.

Μην κρύβεσαι ανάμεσα σε άλλα οχήματα.
Τοποθετήσου έτσι ώστε οι οδηγοί μπροστά σου να σε βλέπουν στους καθρέφτες. Διαλέγοντας μια θέση που σε βοηθά να δεις πιθανά προβλήματα μπροστά μπορεί επίσης να βοηθήσει τους οδηγούς να σε δουν νωρίτερα.




Γίνε Ορατός
Πολλά δυστυχήματα με μοτοσυκλέτες είναι αποτέλεσμα του γεγονότος ότι ένας αυτοκινητιστής δεν είδε έναν μοτοσυκλετιστή παρά μόνο όταν ήταν πολύ αργά. Οι μοτοσυκλέτες είναι μικρότερες και όχι όσο επικρατούσες όσο τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, έτσι είναι πιο δύσκολο να τις ξεχωρίσεις στη κίνηση και η ταχύτητά τους είναι δύσκολο να υπολογιστεί από τους άλλους. Πρέπει να αναλάβεις την ευθύνη να είσαι ορατός στη κίνηση. Πρέπει να ανακοινώνεις την παρουσία σου και τις προθέσεις σου στους άλλους χρήστες του αυτοκινητόδρομου. Να μερικές προτάσεις για να γίνεις πιο ορατός στους άλλους:

Ντύσιμο: Φόρα ρούχα με έντονα χρώματα και ένα ανοιχτόχρωμο κράνος. Να έχεις υλικό που αντανακλά στα ρούχα, το κράνος, και τη μοτοσυκλέτα σου.

Προβολέας: Να οδηγείς με τον προβολέα αναμμένο την μέρα.

Φλας: Επικοινώνησε με τους άλλους οδηγούς με τα φλας. Θυμίσου να κλείνεις τα φλας μετά τις στροφές. Ένα λάθος φλας μπορεί να δημιουργήσει συγκρούσεις επειδή αποτυνχάνει να δείξει σωστά τις προθέσεις σου.

Λάμπα Φρένου: Μια λάμπα φρένου που αναβοσβήνει είναι πιο ορατή από μια που είναι σταθερά αναμμένη. Αναβόσβησε τη λάμπα του φρένου πριν και κατά τη διάρκεια μιας στάσης (εξαιρούνται φυσικά οι επείγουσες στάσεις).

Κόρνα: Να χρησιμοποιείς τη κόρνα για να τραβάς τη προσοχή, αλλά μη εφησυχάζεις. Πολλοί οδηγοί αυτοκινήτων και φορτηγών μπορεί να μην μπορούν να την ακούσουν.




Ραντάρ Του Αναβάτη
Το ραντάρ του αναβάτη σε βοηθά να διακρίνεις τους κινδύνους μπροστά, που αναλογούν στα τρία τέταρτα όλων των κινδύνων που σε επηρεάζουν. Εδώ υπάρχουν τρεις "χρόνοι υλοποίησης" που μπορείς να χρησιμοποιήσεις. Αυτοί είναι η απόσταση που ακολουθάς των 2 δευτερολέπτων, η άμεση πορεία των 4 δευτερολέπτων, και η προβλεφθείσα πορεία των 12 δευτερολέπτων.



Ο πρώτος χρόνος υλοποίησης είναι η απόσταση ακολουθίας των 2 δευτερολέπτων. Θεωρείται σαν η ελάχιστη απόσταση όταν οι συνθήκες είναι ιδανικές. Οι λιγότερο από ιδανικές συνθήκες (πχ μειωμένη πρόσφυση ή ορατότητα, οδηγική κόπωση, κλπ) απαιτούν αυξημένα διαθέσιμο χρόνο και χώρο. Να πως θα επαληθέψεις μια απόσταση ακολουθίας 2 δευτερολέπτων:

• Διάλεξε ένα σταθερό σημείο μπροστά σου, όπως μια κολόνα ή ένα σημάδι στο πεζοδρόμιο
• Όταν το όχημα μπροστά περνά το σταθερό σημείο, μέτρα "μία-μοτοσυκλέτα-μία,
δύο-μοτοσυκλέτα-δύο". Άν δεν έφτασες το σταθερό σημείο, η απόσταση ακολουθίας είναι
τουλάχιστον 2 δευτερόλεπτα.




Τα 3 συστατικά της Συνολικής Απόστασης Στάσης

Απόσταση αντίληψης: η απόσταση που διανύεται από τη στιγμή που κάτι είναι παρόν μέχρι να το δεις.

Απόσταση αντίδρασης: η απόσταση που διανύεται από τη στιγμή που βλέπεις ένα κίνδυνο μέχρι τη στιγμή που στη πράξη πατάς τα φρένα.

Απόσταση φρεναρίσματος: η απόσταση που διανύεται από τη στιγμή που πατάς τα φρένα μέχρι να σταματήσεις.


Χρησιμοποίησε μια απόσταση ακολουθίας 4 δευτερολέπτων για ένα μεγαλύτερο περιθώριο ασφάλειας, ή όταν επικρατούν λιγότερο από ιδανικές συνθήκες.



Ο δεύτερος χρόνος υλοποίησης είναι η άμεση πορεία των 4 δευτερολέπτων. Οτιδήποτε είναι μέσα στα 4 δευτερόλεπτα της πορείας σου θεωρείται άμεσο επειδή μια γρήγορη αντίδραση απαιτείται αν κάτι πάει στραβά. Τέσσερα δευτερόλεπτα παρέχουν χρόνο και χώρο να εκτραπείς ή/και να φρενάρεις για στατικούς κινδύνους ή για κάποιον ή κάτι που μπαίνει στη πορεία σου.

Ο τρίτος χρόνος υλοποίησης είναι η προβλεφθείσα πορεία των 12 δευτερολέπτων. Η κατάλληλη τεχνική αναζήτησης απαιτεί να σκανάρεις 12 δευτερόλεπτα μπροστά. Αυτό σημαίνει να κοιτάς μπροστά σε μια περιοχή που θα σου έπαιρνε τόσο χρόνο να τη φτάσεις. Παρέχει χρόνο να προετοιμαστείς για μια κατάσταση πριν γίνει άμεση.




Νοητική Διεργασία
Η ασφαλής οδήγηση είναι πιο πολύ ικανότητα των ματιών και του μυαλού παρά των χεριών και των ποδιών. Πιθανότατα χρησιμοποιείς κάποιο είδος νοητικής στρατηγικής για να αντιμετωπίσεις την κίνηση. Κάποιες από αυτές τις διαδικασίες τυποποιήθηκαν, και όλες μαζί σχηματίζουν μια προσέγγιση που ενισχύει τη κριτική ικανότητα, για να αυξήσουν την ασφάλεια. Μια καλή στρατηγική είναι η SEE.
Η SEE είναι μια σύντμηση των λέξεων Search, Evaluate, και Execute -αναζήτησε, αξιολόγησε,και εκτέλεσε. Είναι μια διαδικασία που μπορεί να σε βοηθήσει να μειώσεις τα ρίσκα στη κίνηση.


Αναζήτησε:
Αναζήτησε σημαίνει να σαρώνεις επιθετικά για πιθανούς παράγοντες και κινδύνους. Η αναζήτηση σου παρέχει πληροφορίες ώστε να πάρεις αποφάσεις. Η αναζήτηση σημαίνει περισσότερα από ότι απλά είναι μπροστά σου. Περιλαμβάνει επίσης τις περιοχές πίσω και στο πλάι. Έλεγχε τους καθρέφτες συχνά και κάνε ελέγχους με το κεφάλι για να προσέξεις κάτι που είναι σε ένα τυφλό σημείο (στη περιοχή στο πλάι και πίσω που δεν δείχνουν οι καθρέφτες). Θυμίσου ότι πολλές μοτοσυκλέτες έχουν κυρτούς καθρέφτες που επιτρέπουν στον αναβάτη να δει πιο μακρυά στο πλάι, αλλά επίσης παραμορφώνουν την αίσθηση του βάθους (πόσο μακρυά είναι ένα αντικείμενο). Τα μάτια δεν πρέπει να εστιάζουν σε κάποιο αντικείμενο για περισσότερο από μισό δευτερόλεπτο. Είναι σημαντικό κάποια σημαντικά στοιχεία να έχουν προτεραιότητα στο περιβάλλον της κίνησης.

Να αναζητάς σε τρεις κατηγορίες:
1) Χαρακτηριστικά του δρόμου και της επιφάνειας.
2) Διαγραμμίσεις, σήμανση και συσκευές οδικής κυκλοφορίας.
3) Άλλοι χρήστες του αυτοκινητόδρομου.

Όλα τα παραπάνω αναμιγνύωνται στο τι είναι σημαντικό σε κάθε δεδομένη στιγμή.


Αξιολόγησε:
Το να αξιολογείς σημαίνει να προλαβαίνεις προβλήματα.
Σημαίνει συνεχώς να προσπαθείς να καθορίσεις πως οι παράγοντες συσσωρεύωνται και αλληλεπιδρούν για να σχηματίσουν ένα κίνδυνο ή μία σύγκρουση, που άν δεν αντιμετωπιστεί, θα μπορούσε να οδηγήσει σε συντριβή. Σημαίνει να προβλέψεις το χειρότερο για να έχεις τα καλύτερα αποτελέσματα. Σημαίνει να ξεχωρίσεις τους κινδύνους πριν εξελιχτούν σε μια ενδεχομένως επικίνδυνη κατάσταση. Σκέψου ότι παίζεις ένα "Και αν ___;" παιχνίδι· μπορεί να είναι διασκεδαστικό και δραστήριο. Η κίνηση είναι μερικές φορές τέτοια σπαζοκεφαλιά επειδή οι άλλοι χρήστες του αυτοκινητόδρομου είναι συχνά απρόβλεπτοι.




Είναι σημαντικό σε μια καλή διαχείριση ρίσκων να καθορίσεις τις απαιτήσεις σε χρόνο και χώρο ώστε ένα περιθώριο ασφαλείας να μπορεί να διατηρηθεί.

Τρεις παράγοντες επηρεάζουν το περιθώριο ασφαλείας σου:
1) Οι ικανότητες και οι περιορισμοί σου.
2) Οι ικανότητες και οι περιορισμοί της μοτοσυκλέτας σου.
3) Οι συνθήκες του δρόμου/κίνησης.

Για παράδειγμα, το περιθώριο ασφαλείας εξαφανίζεται άν ένας αναγκαίος ελιγμός απαιτεί ικανότητες πέρα από το δικό σου επίπεδο· το περιθώριο ασφαλείας εξαφανίζεται άν μια κατάσταση απαιτεί πιο πολύ στρίψιμο ή/και φρενάρισμα από ότι μπορεί να παρέχει η μοτοσυκλέτα· το περιθώριο ασφαλείας εξαφανίζεται αν δεν υπάρχει χρόνος και χώρος για έναν ελιγμό.


Εκτέλεσε:
Η ασφαλής οδήγηση απαιτεί ανώτερη νοητική στρατηγική για να αποφευχθεί η ανάγκη για ανώτερη ικανότητα ελιγμών. Οι καλοί αναβάτες συνειδητά μειώνουν τους σχετικούς με ατυχήματα παράγοντες που συνεισφέρουν στο μείγμα της κίνησης, αλλά κατέχουν και καλά ανεπτυγμένες ικανότητες ελιγμών επίσης.

Τρία στάδια δράσης αποτελούν τη φάση της εκτέλεσης. Αυτά είναι:
1) Προσάρμοσε τη ταχύτητα σου.
2) Προσάρμοσε τη θέση σου.
3) Ειδοποίησε για τις προθέσεις σου.




Συνηθισμένες Οδηγικές Καταστάσεις

Αναφέρθηκε νωρίτερα ότι ο κύριος λόγος των δυστυχημάτων είναι μια αλληλεπίδραση παραγόντων, και μπορείς να έχεις ένα πλεονέκτημα εφαρμόζοντας τη στρατηγική του SEE. Να μερικές συνηθισμένες οδηγικές καταστάσεις που μπορεί να συναντήσεις. Είναι πάντα αναγκαίο να χρησιμοποιείς τη SEE, για να διατηρείς ένα επαρκές περιθώριο ασφάλειας.




Διασταυρώσεις
Το πιο πιθανό ενδεχόμενο για μια σύγκρουση μεταξύ εσένα και άλλου οχήματος είναι σε διασταυρώσεις. Είναι σημαντικό να ξέρεις τι μπορεί να συμβεί πολύ πριν φτάσεις μια διασταύρωση. Οδοί και δρομάκια θα πρέπει επίσης να θεωρούνται διασταυρώσεις. Η κίνηση γύρω από οδούς, πάρκιν, και παράπλευρους δρόμους μπορεί γρήγορα να εξελιχθεί σε κίνδυνο.
Είναι χρήσιμο να ακολουθείς αυτά τα τέσσερα βήματα όταν πλησιάζεις διασταύρωση:
• Έλεγξε για κίνηση πίσω
• Έλεγξε για κίνηση εμπρός
• Έλεγξε για κίνηση αριστερά
• Έλεγξε για κίνηση δεξιά

Να είσαι ιδιαίτερα σε εγρήγορση σε διασταυρώσεις με μειωμένη ορατότητα. Έχε το νου σου μήπως το συνωστισμένο περιβάλλον σε καμουφλάρει ή σε κρύβει.

Όταν σταματάς, περιμένοντας να στρίψεις ή ένα φανάρι να ανάψει πράσινο, έλεγχε πίσω σου περιστασιακά για οχήματα που πλησιάζουν. Αναβόσβησε τη λάμπα του φρένου άν κάποιος πλησιάζει από πίσω. Έχε ένα πλάνο διαφυγής και κράτα μέσα τη πρώτη ταχύτητα. Όταν φεύγεις από τη διασταύρωση, περίμενε ένα ή δύο δευτερόλεπτα σε περίπτωση που κάποιος περνά με κόκκινο.

Τα φανάρια που ενεργοποιούνται από τη κίνηση μπορεί να είναι πρόβλημα για τους μοτοσυκλετιστές. Οι ανιχνευτές στην επιφάνεια του δρόμου ανιχνεύουν τη παρουσία οχήματος και κάνουν το φανάρι να αλλάξει. Μερικές φορές οι ανιχνευτές μπορεί να μην εντοπίσουν την παρουσία σου. Για να σιγουρευτείς ότι θα ανιχνευτείς, σταμάτα εκεί που είναι οι ανιχνευτές. Συνήθως είναι ορατοί στην επιφάνεια του δρόμου.



Όταν στρίβεις από στάση, οι επιδέξιοι χειρισμοί συμπλέκτη και γκαζιού θα σε βοηθήσουν να διατηρήσεις τη θέση σου στη λωρίδα. Σιγουρέψου ότι κρατάς το κεφάλι και τα μάτια σου πάνω, κοιτώντας εκεί που θες να πας.



Οι περιοχές μεταξύ διασταυρώσεων έχουν τους δικούς τους μοναδικούς κινδύνους.

Είναι σημαντικό όταν οδηγείς να βρεις και να διατηρείς ένα χώρο προστασίας. Αυτό σημαίνει να αποφεύγεις να οδηγείς σε ένα τυφλό σημείο και να διατηρείς όμοιες ταχύτητες με τη κίνηση. Είναι σημαντικό να προσέχεις τα οχήματα που ξεπαρκάρουν, και να διακρίνεις πεζούς που βαδίζουν στη πορεία σου.








Οι οδηγοί που οδηγούν κολλητά σε άλλον είναι επικίνδυνοι. Μπορεί να μην είναι ικανοί να σταματήσουν όσο γρήγορα μπορούν οι μοτοσυκλετιστές. Είναι σημαντικό να μην αφήνεις έναν οδηγό που πάει κολλητά πίσω σου να σε αποσπά από το να βλέπεις μπροστά με τη SEE. Γενικά, είναι καλύτερα να αυξάνεις την απόσταση ακολουθίας από τα οχήματα μπροστά για να έχεις χρόνο και χώρο για να εκτελέσεις μια ομαλή, σταδιακή στάση. Έτσι αποφεύγεις να βάζεις αυτούς που οδηγούν κολλητά πίσω σου σε θέση που τους αναγκάζει να κάνουν μια γρήγορη στάση.

Μερικές άλλες επιλογές για να αντιδράσεις σε κάποιον που οδηγεί κολλητά πίσω σου είναι:
• Αναβόσβησε τη λάμπα του φρένου σου (επικοινώνησε για τις προθέσεις σου).
• Σταδιακά μείωσε ταχύτητα για να δημιουργήσεις πιο πολύ χώρο μπροστά (ρύθμισε τη ταχύτητα
σου).
• Διατήρησε μια θέση στη λωρίδα που να αποτρέπει τους άλλους να τη μοιραστούν (ρύθμισε τη
θέση σου για να προστατέψεις τη λωρίδα σου), ή άλλαξε λωρίδα.
• Στρίψε στην επόμενη ευκαιρία, σε ένα δρόμο ή πάρκιν, για να επιτρέψεις σε αυτόν που
ακολουθεί να σε περάσει.




Στροφές
Οι δρόμοι που έχουν πολλές στροφές μπορεί να είναι πολύ διασκεδαστικοί να οδηγείς, αλλά η στρατηγική του SEE πάντα ισχύει. Οι στατιστικές δείχνουν ότι το να βγαίνεις από τον δρόμο, συνήθως σε μια στροφή, αναλογεί περίπου στο 40% του συνόλου των θανάτων σχετικά με μοτοσυκλέτα. Αυτή είναι η κύρια περίπτωση όπου οι μοτοσυκλετιστές εμπλέκονται σε συγκρούσεις με ένα μόνο όχημα. Ψάχνε για περιοχές με μειωμένη ορατότητα και ρύθμισε τη ταχύτητά σου ανάλογα για να έχεις ένα επιπλέον περιθώριο ασφαλείας.




Η βασική διαδικασία στριψίματος - Φρενάρισμα, Κοίταγμα, Σπρώξιμο, και Άνοιγμα Γκαζιού αναφέρθηκε νωρίτερα. Εφαρμόζεται σε όλες τις στροφές, ελαφρά διαφοροποιημένη για στροφές μειούμενης ακτίνας που κρατάς σταθερό το γκάζι μετά από το φρενάρισμα, κοίταγμα και το σπρώξιμο. Η στρατηγική SEE πρέπει να εφαρμόζεται σε όλες τις στροφές που συναντάς.

Όταν πλησιάζεις μια στροφή πρέπει να Αναζητάς πληροφορίες για τη στροφή: Ποιά είναι η ακτίνα και η κλίση της: Ποιά είναι η σύνθεση της επιφάνειας και η κατάστασή της; Ποιά άλλη κίνηση εμπλέκεται; Τι συμβαίνει μετά τη στροφή;

Με αυτές τις πληροφορίες, πρέπει να Αξιολογείς τη κατάσταση. Βασική σου αποστολή είναι να σχεδιάσεις τη κατάλληλη πορεία και ταχύτητα εισόδου, να σιγουρευτείς ότι διατηρείς καλή θέση στη λωρίδα ενώ διατηρείς σταθερή ταχύτητα, και να είσαι έτοιμος για πιθανά προβλήματα.

Τότε Εκτελείς χρησιμοποιώντας μια καλά υπολογισμένη τεχνική φρενάρισμα, κοίταγμα, σπρώξιμο, και άνοιγμα γκαζιού.




Αλλαγές Κατεύθυνσης Σε Περιορισμένο Χώρο
Ενώ δεν είναι τόσο επικίνδυνες όσο στις διασταυρώσεις, οι αλλαγές κατεύθυνσης σε περιορισμένο χώρο, όπως τα πάρκιν, μπορεί να είναι μια επίπονη δοκιμασία. Κάνε εξάσκηση σε χαμηλές ταχύτητες, και μη ξεχνάς να χρησιμοποιείς τη τεχνική αντίστροφης κλίσης σώματος. Αυτό σημαίνει να βάζεις πιο πολλή πίεση στο εξωτερικό μαρσπιέ, γέρνωντας το πάνω μέρος του κορμού προς το εξωτερικό μέρος της στροφής. Μπορείς επίσης να μετακινηθείς από το κέντρο της σέλας, αντίθετα από τη στροφή, για να βελτιώσεις την ισορροπία και την ικανότητα να στρίψεις.



Μερικές χρήσιμες οδηγίες για ασφαλές παρκάρισμα:

• Άν παρκάρεις σε παράλληλο μέρος στάθμευσης δίπλα σε πεζοδρόμιο, τοποθέτησε τη
μοτοσυκλέτα σε γωνία με τον πίσω τροχό στο πεζοδρόμιο (Σημείωση: Κάποιες πόλεις, χώρες
έχουν διατάξεις που υποχρεώνουν τη στάθμευση των μοτοσυκλετών παράλληλα).
• Άν χρησιμοποιείς το πλαϊνό σταντ, στρίψε το τιμόνι αριστερά για περισσότερη σταθερότητα·
κλείδωσε το πιρούνι για περισσότερη ασφάλεια.
• Τα "πόδια" στο πλαϊνό και στο κεντρικό σταντ μπορεί να βυθιστούν σε μαλακές επιφάνειες
(περιλαμβάνεται και η καυτή άσφαλτος) και να κάνουν τη μοτοσυκλέτα να πέσει. Για να
αποφύγεις κάτι τέτοιο, έχε μαζί ένα πατημένο αλουμινένιο κουτί αναψυκτικού ή κάτι παρόμοιο
για να βάλεις κάτω από το σταντ.

Πάρκαρε τη μοτοσυκλέτα με πρώτη ταχύτητα για πιο πολλή σταθερότητα, ειδικά σε ανηφόρες.




Εμπόδια
Το να αναζητάς και να αξιολογείς αποτελεσματικά μπορεί να σε βοηθήσει να αποφεύγεις εμπόδια όπως λακούβες, αναχώματα, θραύσματα δρόμου όπως χαλίκια και σταθερά αντικείμενα. Άν ένα εμπόδιο δε μπορεί να αποφευχθεί, σήκω από τη σέλα και χρησιμοποίησε τα πόδια σαν αναρτήσεις.

Δες τις πιο κάτω χρήσιμες οδηγίες:

• Πήγαινε όσο αργά επιτρέπουν η κίνηση και ο χρόνος.
• Πλησίασε σε γωνία 90 μοιρών αν γίνεται (όρθια μοτοσυκλέτα).
• Απόφυγε να εστιάσεις στο εμπόδιο, και κράτα τα μάτια σου πάνω κοιτώντας μπροστά από τη
στιγμή που η πορεία πάνω από το εμπόδιο έχει αποφασιστεί· συνέχισε να χρησιμοποιείς τη
SEE.
• Σήκω ελαφρά από τη σέλα πριν φτάσεις το εμπόδιο κρατώντας τα γόνατα λυγισμένα και σφιχτά
στο τεπόζιτο.
• Σφίξε και τις δύο χειρολαβές σταθερά· μην καλύπτεις ούτε το φρένο ούτε το συμπλέκτη.
• Μετατόπισε το βάρος προς τα πίσω (μη τραβάς ή κουνάς το τιμόνι) και άνοιξε ελαφρά το γκάζι
ακριβώς πριν ο μπροστινός τροχός ακουμπήσει το εμπόδιο (αυτό ελαφρύνει τον μπροστινό
τροχό, κάνωντας ευκολότερο να ανέβει το εμπόδιο)
• Μετά την επαφή με το αντικείμενο, κλείσε το γκάζι αμέσως ώστε ο πίσω τροχός να μην έχει ισχύ
όταν ανεβαίνει το εμπόδιο.
• Μήν κάτσεις στη σέλα μέχρι η μοτοσυκλέτα να σταθεροποιηθεί (δεν θέλεις να είσαι καθιστός
όταν η σέλα ανεβαίνει).
• Συνέχισε να χρησιμοποιείς τη SEE.

8 σχόλια:

  1. ΑΚΗΣ-ΤΣΟΠΕΡΑΚΙΑΣ23 Μαΐου 2009 στις 12:31 π.μ.

    Και αυτό αξιοσημείωτο φίλε Σάκη!!!!! αλλά πάλι θα το πω!!!! Κάτι τρέχει ,κατι τρέχει!!!!! Τιιιιιι??????????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΜΠΡΑΒΟ ΣΑΚΗ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΚΑΙ ΒΑΣΙΚΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙΣ ΕΔΩ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. γιδες κ γαιδαροι τρεχουνε με 100...γιδαααααααααααααααααααααα,,κατσικαααααααααααααααααααααααααααααααα,,γαιδαροςςςςςςςςςςςςςςςςςςςςςςςςςς.....μπεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εχεις γνωση.....η μεταφορα ειναι ομως για οσους ξερουν μοτοσυκλετα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πολυ καλο το αρθρο Σακη. Αυτο που δεν ηξερα και μου το εμαθε αυτο το αρθρο ειναι η αντιστροφη κλιση του σωματος στις κλειστες στροφες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ...